ABNAMRO Meegroei - buitenkansje

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

RobertoB
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 dec, 2022 5:39 am

ABNAMRO Meegroei - buitenkansje

Bericht door RobertoB »

Beste forumleden,

Ik kwam toevallig op het forum terecht na wat internet speurwerk over de AA Meegroei hypotheek. Natuurlijk werd ik ook meegezogen in de kommer-en-kwel verhalen van tegenvallende rendementen in situaties waarbij het beleggingsdeel hoog was door tegenvallende rendementen en (te) hoge orv premies en kosten van de verzekeraar. Deze heb ik zelf aan de lijve ondervonden maar gelukkig hebben wij tijdig (altijd te laat natuurlijk maar ja dat is makkelijk praten achteraf) alles overgezet naar 100% spaar.

Maar laatst hoorde ik een interessant verhaal van een AA hypotheek adviseur, ik weet niet of het een broodje-aap-verhaal is. Dus ik dacht; “Er is geen betere plek dit voor te leggen dan hier op het forum met een aantal actieve ex-AA leden”.

Wat schijnt; Er blijkt een clausule te bestaan bij hele oude Meegroei verzekeringen (onze is van Maart 1999) die AA verplicht een vast rendement van 4% te garanderen in bepaalde situaties. Nu weet ik dus niet meer dan dit en wat dan die bepaalde situaties zijn. Dit biedt dus een interessant perspectief waarbij sommige van ons na al die kommer-en-kwel van misgelopen rendement en te hoge kosten mogelijk wat rendement kunnen terug halen, want zeg nu zelf waar haal je in deze tijd gegarandeerd 4%?

Maar ja voordat ik met AA in conclaaf ga met weinig overgebleven expertise als het gaat om het meegroei monster aldaar leek het me wel verstanding hier even mijn oor te luister te leggen wetende dat er zoveel ex-AA kennis zit.
Heeft iemand ervaring of enig idee over het bestaan van deze 4% clausule?

Groet, Roberto
RobertoB
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 dec, 2022 5:39 am

Re: ABNAMRO Meegroei - buitenkansje

Bericht door RobertoB »

Even een kleine opvolging na meer speurwerk aangaande bovenstaand bericht.

De 4% rendement clausule heeft betrekking op wat AA de Kapitaal Rente Rekening noemt (KMMR) en als product aanbied. Als je een een levens- of pensioen verzekering hebt bij AA levensverzekeringen NV, en dat heb je volgens mij met een meegroei hypo dan kan je beleggen/sparen in dit product. Het is gewoon een actief product welke tegen de huidige door AA berekende kapitaalmarktrente rendement oplevert, deze schommelde de laatste jaren tussen de 1.3% en 1.7% en steeg recentelijk naar 2.4%.Maaaarrrr, wat blijkt, als je een polis hebt van voor 1-okt-1999 dan behoud je het recht om te beleggen in de KMMR-oud rekening….. en deze levert een gegarandeerd rendement van 4%.

Nu weet ik (nog) niet wat de regels zijn mbt maximale inleg en afloopdatum, dus meer onderzoek is nodig. Maar dit lijkt dus voor sommige van ons dus toch wel een buitenkansje.
DonnaC
Berichten: 3
Lid geworden op: do 02 aug, 2018 6:58 pm

Re: ABNAMRO Meegroei - buitenkansje

Bericht door DonnaC »

RobertoB
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 dec, 2022 5:39 am

Re: ABNAMRO Meegroei - buitenkansje

Bericht door RobertoB »

Dankje Donna, ik ga hem even aandachtig doorlezen.
Hypodepiep
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 18 jan, 2023 8:13 pm

Re: ABNAMRO Meegroei - buitenkansje

Bericht door Hypodepiep »

Hallo,

de kreet is idd KMR-oud, en geeft idd een nominaal rendement van 4%, effectief gaan we richting 4.3% of 4.6% op jaarbasis

Contact zoeken met een hypotheek-adviseur van AAB en aangeven dat je wilt schakelen naar beleggen in KMR-oud.

Wij hadden tot een paar jaar geleden de meegroei in de beleggen in een beleggingsfonds stand.
Ging blijkbaar niet eens zo heel verkeerd, maar soms idd negatief / tegenvallend rendement, maar in ieder geval niet voldoende om ongeschonden de eindstreep te halen (volledige aflossing)

Toen gewezen op KMR-oud

We betalen nu rond de 3% over het uitstaande leningsdeel en ontvangen nu 4% over het opgebouwde kapitaal
Het rendement wordt op iedere werkdag na de lunch bijgeschreven, op maandag incl. het rendement van het weekend (dus dan voor 3 dagen)

Er we hebben ondertussen zoveel opgebouwd kapitaal dat het rendement hierop hoger is dan de maandelijkse rente kosten ...

We zijn wel maximaal aan het bijstorten, daarbij gelden de normale bandbreedte regels van 1 : 10, je mag dus jaarlijks max 10 keer zoveel inleggen dan het kleinste jaarlijkse bedrag dat je ooit hebt betaald.

Het rendement van de 4% telt daarbij niet mee, dat stort je immers niet zelf

Wat ook grappig is ...

Omdat het nog steeds beleggen is kun je (ver) boven je leningsdeel uitgroeien ...

Naast dit meegroeideel hebben we ook nog aflosvrije delen

Ergens in 2023 hebben we het kapitaal voor het meegroeideel bij elkaar

We gaan daarna nog lekker een paar jaar door met bijstorten en rendement maken

Ons doel om de aflosvrije delen ook bijelkaar te sparen op deze manier

Eind 2023 zal het in in ieder geval zo zijn dat we dan meer ontvangen aan redenement dan we voor de hele hypotheek aan rente betalen.

Ieder euro die dan naar de hypotheek gaat komt 100% ten goede aan het opgebouwde kapitaal.

We moeten alleen niet dood gaan voor einde van de looptijd, dan komt de ORV tot uitkering, het opgebouwde kapitaal vervalt dan aan de verzekeraar

(van dat laatste heb ik misschien wel spijt, die aanpassing hadden we misschien niet moeten doen. Volgens onze adviseur was dat niet meer terug te draaien ... jammer dan )

We hebben dus 0% dekking in de meegroei, in ruil daarvoor krijgen we dan bonus participaties, dat loopt trouwens ook lekker op bij oplopende leeftijd en groeiend kapitaal

hypodepiep
Plaats reactie