Familiehypotheek & Jubelton

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

si1970rob
Berichten: 1
Lid geworden op: di 27 dec, 2022 7:32 pm

Familiehypotheek & Jubelton

Bericht door si1970rob »

Dit jaar heb ik een flinke erfenis gekregen en wil die nuttig gebruiken. Onze dochter is 19, studeert in Leiden, en wil graag op zichzelf wonen. Ik denk zelf aan het gebruik maken van de jubelton in combinatie met een familiehypotheek. De keuzerichting: mijn dochter koopt een woning (appartement op haar naam - geen overdragsbelasting); de jubelton kan direct ingezet worden om het totale hypotheekbedrag te verlagen en dan zal een resterend bedrag (ca 200k) aan (familie)hypotheek moeten verstrekt tegen een reëel rentetarief. Ze heeft een bijbaantje maar dat is niet meer dan een paar honderd euro en ze wil hier ook 'leuke' dingen van doen. Is dit uberhaupt een valide scenario om de financiering rond te krijgen? De bedoeling is wel dat ze het appartement in eerste instantie met 2 andere vriendinnen gaat delen die meebetalen.
VIP_Advies
Berichten: 14
Lid geworden op: do 22 dec, 2022 4:28 pm
Contacteer:

Re: Familiehypotheek & Jubelton

Bericht door VIP_Advies »

Beste,

Wellicht bekend, maar de jubelton voorwaarden zijn na deze week verdwenen. Wel zijn er andere mogelijkheden m.b.t. schenkingen :)

Het knelpunt in de situatie is dat ze een bijbaantje heeft van een paar honderd euro per maand. Bij een inkomen ad €5000,- op jaarbasis kun je een hypotheek krijgen van €20.000,-. Kortom; dat zet geen zoden aan de dijk.

Ervan uitgaande dat de vriendinnen alleen meebetalen aan de lasten en niet deels eigenaar worden van het appartement biedt ook geen ruimere hypotheekmogelijkheid.
---

Als er voldoende erfenis is om het geheel benodigde bedrag middels een familiehypotheek te financieren, dan is het voornamelijk notariswerk en komt er geen externe geldverstrekker bij kijken.

Als dit niet het geval is
Een andere optie is, mits er ruimte op inkomen aanwezig is, om zelf deels eigenaar te worden met je dochter. Op die manier mogen er meerdere inkomens meegeteld worden bij het regelen van een hypotheek. Je zit dan wel met een deel van de overdrachtsbelasting, maar dan is uiteindelijk de situatie wél haalbaar.

Mochten er gerichtere vragen zijn, stuur gerust een DM.

Succes!
Hypotheekadviseur www.VIPAdvies.nl
Plaats reactie