Huurinkomsten huidige woning meenemen bij nieuwe hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

DBrouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 25 sep, 2022 10:03 am

Huurinkomsten huidige woning meenemen bij nieuwe hypotheek

Bericht door DBrouwer »

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een gesprek gehad met een financieel adviseur om te kijken wat onze leencapaciteit is.
Onze situatie is als volgt:

Ik heb een eigen appartement (deze is in zijn geheel afgelost) en mijn partner woont bij mij in. Wij willen nu samen een huis kopen en ik wil het appartement aanhouden voor de verhuur daar ik ZZP'er ben en dit een leuke aanvulling is op mijn zelf op te bouwen pensioen (gewilde locatie in centrum dus verhuur zou geen probleem mogen zijn). Ook hebben wij een verhuuradviesrapport laten opstellen.
De financieel adviseur heeft aangegeven dat wij minder kunnen lenen omdat op mijn deel (50% van de totale hypotheek) van de nieuwe hypotheek geen hypotheekrente aftrek van toepassing is. Hier ben ik het uiteraard mee eens (wel vreemd aangezien ik nu een box 3 hypotheek krijg welke aftrekbaar is van mijn vermogen, maar dat is een ander onderwerp ;)).

Nu heb ik aan mijn financieel adviseur gevraagd of ik een (deel van) de huurinkomsten mee kan nemen voor de beoordeling van onze leencapaciteit. Hij heeft aangegeven dat dit niet kan, omdat ik dan maandelijkse huurinkomsten moet kunnen aantonen. Dit kan ik uiteraard niet, omdat wij het pas verhuren wanneer we een nieuwe woning hebben. Wij wonen hier namelijk nog gewoon. De huurinkomsten van het appartement worden geschat op EUR 1500,- per maand door de verhuurmakelaar.

Concreet: weet iemand toevallig of het écht niet mogelijk is om (een deel van) de toekomstige huurinkomsten mee te nemen voor de berekening van onze leencapaciteit? Of wellicht ons appartement als onderpand? (waarde van EUR 300.000 - 350.000). onze leencapaciteit zonder het appartement (en met mijn 'gekorte' hypotheekrenteaftrek) is rond de EUR 420.000,-. Het zou mooi zijn als we dit wat op kunnen schalen.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

Met vriendelijke groet,

D. Brouwer
VIP_Advies
Berichten: 14
Lid geworden op: do 22 dec, 2022 4:28 pm
Contacteer:

Re: Huurinkomsten huidige woning meenemen bij nieuwe hypotheek

Bericht door VIP_Advies »

Beste,

Het is inderdaad een lastige om toekomstige netto huurinkomsten (bruto huurinkomsten minus een aantal lasten) mee te nemen bij een nieuwe hypotheekaanvraag.

Er zijn mogelijkheden om netto huuropbrengst van een verhuurwoning weg te kunnen strepen tegenover de hypotheeklasten van een nieuwe woning. Om sterk te staan bij een geldverstrekker is het belangrijk om een volledig plan van aanpak aan te leveren wat de toekomstige huurinkomsten zouden gaan zijn. Alleen dan is er kans van slagen, en dan moet het ook nog eens zijn bij een geldverstrekker die zelf ook huurproducten aanbieden (denk aan NIBC, Woonfonds, NN etc.)

Let wel; er is géén garantie van slagen én het is een uitgebreid maatwerk en explain traject.

Succes! :D
Hypotheekadviseur www.VIPAdvies.nl
Plaats reactie