Wel of niet aflossen.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jan willem
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 23 sep, 2022 2:11 pm

Wel of niet aflossen.

Bericht door Jan willem »

Goedemiddag,

Graag zouden wij (gezin met twee kinderen) wat hulp willen hebben bij het maken van de volgende afweging.
Is het slim om al af te lossen of toch nog even te wachten, en zo ja tot wanneer?

We hebben spaarverzekering lopen bij Aegon.

Hypotheekbedrag Totaal 264.000
Waarvan 100.000 aflossingsvrij

Hypotheek is afgesloten in 2010 met een rente percentage van 4.7%, en met een rente vaste periode van 20 jaar.
We hebben de afgelopen jaren al het maximale fiscale ruimte gebruikt om geld in het spaardepot te storten.
Alleen loopt het spaargeld op onze spaarrekeningen al flink op namelijk €100.000.
Dat komt doordat we een schenking hebben gekregen, en zelf flink te hebben gespaard.

Wij vragen ons nu af, of het slim is om nu al jaarlijks 10% af te lossen, maar dan missen we hypotheek rente aftrek.
Wat zouden jullie doen.


Graag lees ik hoe jullie kijk er op is.

Gr.
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Wel of niet aflossen.

Bericht door nerd01 »

Ik interpreteer je vraag als volgt: Is het slim om af te lossen op een aflossingsvrije hypotheek van 100.000 euro waar we 4,7% rente over betalen, maar ook HRA op hebben?

Je maximale HRA is inmiddels minder dan 50%. Netto betaal je dus altijd meer dan 2,3%. Als je minder dan 2,3% rente op je spaargeld krijgt kan het financieel dus voordelig zijn om af te lossen. Er kunnen andere argumenten zijn om niet af te lossen (bv een buffer houden, of investeren in extra isolatie o.i.d.), maar die laat ik buiten beschouwing.
Plaats reactie