Hypotheek met verpande kapitaalverzekering

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

JackT
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 aug, 2022 6:37 pm

Hypotheek met verpande kapitaalverzekering

Bericht door JackT »

Goedenavond,

Ik ben net nieuw in dit forum, en heb een vraagje waar hier hopelijk iemand het antwoord op weet.

Op dit moment heb ik een hypothecaire lening die uit twee delen bestaat. Een aflossingsvrij deel, met een openstaande schuld van nog enkele tienduizenden euro's, en een deel waarop mijn kapitaalverzekering is verpand, met een openstaande schuld van laten we zeggen 85.000 euro.

De kapitaalverzekering is al in 1994 afgesloten en valt onder de regelgeving voor kapitaalverzekeringen vóór 1999. In 2024 gaat deze uitkeren en natuurlijk is deze bedoeld om dat hypotheekdeel van 85.000 af te lossen.

Maar nu was ik die verzekering eens goed aan het lezen, en wat blijkt... het bedrag dat deze gaat uitkeren is (minimaal) 101.000 euro. Destijds was het verzekerd bedrag namelijk 200.000 gulden maar er zit een winstdelingsclausule op, met een gegarandeerd minimum bedrag van 24.000 gulden als ik bij uitkeren nog in leven ben (en dat was ik wel van plan).

Mijn vraag is deze: De polis gaat dus ca. 16.000 meer uitkeren dan de 85.000 die ik ermee moet aflossen. Ben ik vrij om met dat surplus te doen wat ik wil (ik meen gelezen te hebben dat ik dat wel ben bij pre-1999 verzekeringen)? En daaraan gekoppeld: is het fiscaal gezien verstandig om die resterende 16.000 dan maar te gebruiken om ook het aflossingsvrije lening-deel grotendeels af te lossen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie inzichten!
Jack