Aflossingsvrije hypotheek bij verhuizing

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Pascal S
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 sep, 2020 10:51 am

Aflossingsvrije hypotheek bij verhuizing

Bericht door Pascal S »

We overwegen binnen nu en 3 jaar te verhuizen (we houden Funda in de gaten).
Florius biedt verhuisregeling voor de hypotheek, dus we kunnen hypotheek meenemen.
We hebben deel aflossingsvrij en deel bankspaar die beiden snel aflopen.

Aflossingsvrij kan ik verlengen, ik overweeg 5, 7 of 10 jaar. Omdat de rentes elke week stijgen wil ik graag zsm de rente voor een aantal jaren vastzetten.
Mocht ik echter over een half jaar een woning vinden dan kan ik dit hypotheekdeel meenemen.
Nadeel: minder dan 10 jaar looptijd dus toetsrente van 5% (nadelig op max. te lenen hypotheeksom).

Is het ook mogelijk om op dat moment de hypotheek af te lossen en dan weer een aflossingsvrij hypotheekdeel voor dezelfde som te nemen maar dan voor 10 jaar, zodat op dat moment met de actuele rente wordt gerekend ipv de toetsrente voor het bepalen van de maximale hypotheek?

Of moet ik nu voor 15 jaar aflossingsvrij vastzetten om te zorgen dat die 5% toetsrente wordt vermeden wanneer ik binnen 3 jaar verhuis?

Zelfde vraag ook voor het bankspaardeel - aflossen bij verkoop eigen woning en dan weer gewoon voor 10 jaar vast te zetten, zodat de toetsrente van 5% niet geldt?
Of moet ik die binnenkort ook voor 12 of 15 jaar vastzetten om de toetsrente van 5% te ontlopen?

Alvast enorm bedankt voor de hulp!
VIP_Advies
Berichten: 14
Lid geworden op: do 22 dec, 2022 4:28 pm
Contacteer:

Re: Aflossingsvrije hypotheek bij verhuizing

Bericht door VIP_Advies »

Beste Pascal,

Inmiddels al geruime tijd geleden, maar wellicht nog steeds actueel (gezien er binnen 3 jaar verhuist zou gaan worden).

Goed om in gedachte te houden is dat het bankspaar deel nooit :!: een langere looptijd dan 30 jaar mag hebben. Uiteraard is mij onbekend wat het restant looptijd is hiervan. Dus als bij verhuizen dat deel nog een max looptijd van 8 jaar heeft, dan valt deze (tenzij je het omzet naar bijv. annuïtair) sowieso in de 5% toetsrente.

Op je hoofdvraag; de 5% toetsrente vermijden zijn meerdere opties mogelijk, waaronder:
- Nu langer dan 10 jaar vastzetten en vóór de rentevastperiode onder 10jr komt verhuizen (dan zit je wel vast aan de huidige rentestanden)
- Nu variabel houden en bij verhuizen langer dan 10jr vastzetten (nu lagere rente=lagere maandlasten voor afl. vrij maar geen idee wat de rente doet zodra je verhuist)
- De hypotheek bij verhuizing volledig aanpassen (andere lening vormen) en evt. oversluiten en de rente langer dan 10jr vastzetten

Voor het bankspaar deel kun je wellicht een lange rentevastperiode (hogere rente) nemen. Dit omdat je op die manier van een hogere renteaftrek kunt genieten terwijl je minder in hoeft te leggen om het eindkapitaal te bereiken.

Gezien het mij ook onbekend is wat de leeftijd is, is het wel goed om te weten dat vanaf 57-jarige leeftijd ook op pensioenkomen wordt getoetst, waarbij er vanuit de overheid plannen zijn om de leeftijd omlaag te brengen.

Kortom; Vele mogelijkheden, en altijd verstandig om tzt een adviesgesprek aan te gaan met een adviseur.

Succes! :D
Hypotheekadviseur www.VIPAdvies.nl
Plaats reactie