Variabel houden of vastzetten

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mirjam50
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 04 sep, 2020 4:06 pm

Variabel houden of vastzetten

Bericht door Mirjam50 »

Ik heb een vraag. Ik heb een variabel hypotheek met 0,80% rente.

Nu stijgt deze heel langzaam vorige maand nog 0,77%.

Nu vraag ik me af wat is wijs toch oversluiten en dan ongeveer 2,5% rente betalen, maar zekerheid hebben dat ik niet hoger kom of de gok nemen en hem variabel te laten.

Schuld is nog 100000

Hoor graag van jullie
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Variabel houden of vastzetten

Bericht door nerd01 »

Met de gegevens die je verstrekt is hier niet veel zinnigs over te zeggen. Voor een beeld geef ik toch een berekening op basis van expliciete aannames. Stel dat je 20 jaar vooruit kijkt en al die tijd is de hypotheekrente aftrekbaar tegen het laag tarief (d.w.z. dat je inkomen kleiner is dan ~68k). WOZ is 350.000 euro en inflatie is 2%.

3 scenario's:
1) huidig: rente 0,8% en zou zo blijven (niet realistisch). Totale netto rentekosten: ongeveer 20k. Rekening houdend met inflatie (=NCW):16k
2) rente vastzetten 20 jr tegen 2,5%. Totale netto rentekosten: ongeveer 45k. Rekening houdend met inflatie: 37k.
3) variabele rente stijgt elk jaar 1 % tot 2027 en blijft dan 5%. Totale netto rentekosten: ongeveer 67k. Rekening houdend met inflatie: 54k.

In deze berekening is rekening gehouden met alle nu bekende belastingwetgeving rondom het eigen huis.
Met meer specifieke gegevens kan de berekening op jouw situatie worden toegespitst. Maar een echt advies zal niet te geven zijn.
Mirjam50
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 04 sep, 2020 4:06 pm

Re: Variabel houden of vastzetten

Bericht door Mirjam50 »

Dank je wel voor je reactie zie hem nu pas. Voorlopig laat ik hem maar op variabel de rente stijgt nu zo en die van mij blijft nog hetzelfde dus nu nog oversluiten heeft weinig zin denk ik.

Groetjes Mirjam
Plaats reactie