2e woning bij aanstaande relatiebeëindiging

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

youperdepoep
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 30 jan, 2019 1:59 pm

2e woning bij aanstaande relatiebeëindiging

Bericht door youperdepoep »

Situatie
* Geregistreerd partnerschap, wordt binnenkort in goede verstandhouding beëindigd. Zit dus geen druk achter.
"Binnenkort" kan bijv. ook pas over een jaar zijn.
* De huidige woning gaat in 2023 in de verkoop waarna de onderlinge eindafrekening plaatsvindt.
* Er zijn kinderen waar co-ouderschap op van toepassing gaat zijn.
* Huidige woning: Koophuis, marktwaarde = +- 550k
* Huidige hypotheekschuld +-250k (200k annuitair, 50k aflossingsvrij), resterende looptijd +- 25 jaar
* Koophuis + hyptoheek op naam van mij en mijn partner.
* Binnekort heb ik een nieuwe baan, onbep. tijd, 2 mnd proeftijd, salaris +- 88k
* Salaris partner +- 80k, vast contract (onbep. tijd)

Gewenste situatie direct na proeftijd
* 2e woning erbij kopen in de range van 300k - 400k, op mijn naam.
* Hypotheek huidige woning verhogen met 100k (inscrijving kadaster = 450k, en er moet ook verhogingsruimte overblijven voor mijn partner).
* Op de nieuwe woning een hypotheek op mijn naam nemen in de range van "koopprijs minus 100k" tot "koopprijs"

Hoe krijg ik bovenstaand werkend?
* Huidige hypotheek verhogen, dat wil ik het liefst aflossingsvrij doen. Klopt het dat dat alleen kan als het bedrag besteed wordt aan eigen woning, waarbij 'eigen woning' niet per se de woning hoeft te zijn waar de hypotheek op rust? Hoe valt dat te controleren danwel aan te tonen?
* Nieuwe hypotheek op mijn naam voor de 2e woning op mijn naam
- taxatierapport huidige woning i.v.m. intentie verkoop huidige woning binnen twee jaar
- aantonen dat ik de komende twee jaar twee hypotheken uit eigen middelen kan blijven betalen. Kan ik daar evt (een deel van) de 100k voor aanwenden?

Is dit een logische gang van zaken? Mis ik specifieke zaken waar ik op moet letten?