Inzetten overwaarde nieuwe woning

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

djm009
Berichten: 13
Lid geworden op: za 26 apr, 2014 7:53 am

Inzetten overwaarde nieuwe woning

Bericht door djm009 »

Graag wil ik een vraag aan jullie stellen. Ik heb gelezen dat als ik mijn oude huis verkoop voor een bedrag dat hoger is dan de hypotheek van het oude huis ik deze moet investeren in mijn nieuwe huis wil ik gebruik kunnen blijven maken van de maximale renteaftrek.

Nu ga ik een ouder huis kopen waar nog voor behoorlijk wat geld aan verbouwd moet worden. Voordat ik op de hoogte was van bovenstaand had ik het geld dat ik zou overhouden aan de verkoop van mijn oude huis in de verbouwing/renovatie van het nieuwe huis willen investeren.

Nu lees ik het echter als dat ik minder hypotheek neem.en deze zogenaamde overwaarde al bij de aankoop moet inleggen. Hierdoor heb ik dit geld niet meer ter beschikking voor de verbouwing/renovatie.

Zie ik dit zo goed? Of zijn er toch mogelijkheden om de overwaarde te gebruiken voor de financiering van de verbouwing in plaats van een lagere hypotheek voor de aanschaf.

Alvast bedankt voor de hulp.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Inzetten overwaarde nieuwe woning

Bericht door Rense »

Goedemorgen, er zijn twee mogelijkheden:

** Je brengt de volledige overwaarde in (eventueel middels een overbruggingshypotheek) en neemt een bouwdepot voor de verbouw.
Nadeel hiervan is dat je overal facturen voor moet hebben om het geld uit het bouwdepot te kunnen opnemen.
** Je gebruikt de overwaarde binnen 6 maanden na de verkoop aantoonbaar voor verbouw van de woning. Ook dan beschouwd de belastingdienst het bedrag als ingebracht.

Middels bijgevoegde link kun je e.e.a. bekijken en berekenen. https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... kocht.html

Ik hoop dat e.e.a. zo duidelijk is.
Plaats reactie