Hoe verstandig over te sluiten?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Honere
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 28 feb, 2022 4:17 pm

Hoe verstandig over te sluiten?

Bericht door Honere »

Beste lezers,

Ik help iemand bij het oversluiten van zijn hypotheek en kom er eigenlijk maar niet uit. Ik ontvang graag jullie hulp bij de vraag wat voor hem het beste is te doen.

Huis is gekocht in 2004 met een hypotheek van 170.000e met een aflosvrije deel en een (woeker) beleggingsdeel. Deze hypotheek is in 2009 omgezet in een aflosvrije deel en een spaarzeker deel bij de Rabo. In oktober 2021 verliep de rente periode en omdat de persoon geen beslissing kon nemen heeft hij besloten de rente nog eenmaal voor 1 jaar vast te leggen. De vraag is nu: wat te doen? Moet hij de spaarhypotheek behouden of het spaartegoed aflossen op de hypotheek en het restant van 130.000 in een annuïteiten hypotheek langzaam aflossen over een periode van 20/30 jaar? Of moet hij juist de spaarhypotheek behouden?

Huidige opbouw:
Aflosvrij: 75.000
Spaardeel: 95.000 ( ingangsdatum 01-01-2009 / einddatum 2034)
Huidige waarde spaartegoed: 40.000

Er is een overlijdensrisico verzekering gekoppeld aan het spaardeel(verplicht toch?)

Ik schrok van de 3% kosten die de Rabo inhoudt op alle betaalde premies.

Ik heb een Excel rekentool gedownload voor een annuïteiten scenario, maar ik kan nergens een tool vinden om een combi van spaar en aflosvrij scenario uit te rekenen. Bestaat er een dergelijke tool?

Samenvatting vragen:
- Rentevaste periode loopt as september weer af; welke vorm te kiezen?
- Is er een rekentool voor een spaarhypotheek?

Alvast bedankt voor jullie hulp

groet,

Honere
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Hoe verstandig over te sluiten?

Bericht door nerd01 »

De info die je verstrekt is onvoldoende om een berekening te maken van de scenario's. Wat is de WOZ, salaris (of tegen welk percentage wordt de hypotheekrente afgetrokken), premie voor ORV, huidige waarde van gespaarde premie per welke datum? Is het doel een afgelost huis in 2034 of een restant aflossingsvrije hypotheek?
Plaats reactie