Particuliere hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

act with spirit
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 09 feb, 2022 12:41 am

Particuliere hypotheek

Bericht door act with spirit »

Hallo allemaal , ik heb vragen over het afsluiten van een hypothecaire lening bij een particulier. Ik zit in een positie dat reguliere banken mij geen hypotheek zullen verstrekken . Nu heeft een particulier mij aangeboden een lening te verzorgen voor de koop van een huis. Ik kan moeilijk informatie vinden erover , het meest staat onder de term familiehypotheek.
Wat ik begrijp is dat je niet gebonden bent aan de max 100 % van de marktwaarde van het koophuis zoals bij een bank. Je mag dus een hoger leenbedrag afsluiten . Dit moet wel tegen een marktconforme rente en met aflossing tot max 30 jaar. Je kunt het bij de notaris vastleggen , inclusief afspraken over aflossing , rente, wat te doen bij overlijden ed [ levensverzekering voor afsluiten]. Ook kun je de hypotheek inschrijven zodat je ook in aanmerking komt voor rente aftrek bij de Belastingdienst.
Klopt dit voor zover dat jullie weten?
Op dit moment heb ik een huis op het oog , uiterlijk overmorgen kun je een bod indienen[ gaat op inschrijving]. Nou is mijn meest concrete vraag op dit moment ; als ik een bod doe onder voorbehoud van financiën, is dat voldoende om veilig te zijn als deze particulier zich om 1 of andere reden terugtrekt? Als je zeg maar gebruik wilt maken van je voorbehoud en de voorlopige koopovereenkomst wilt ontbinden , dan moet je denk ik papieren kunnen overleggen dat je leningaanvraag is afgewezen? Hoe snel zou ik een afwijzing op papier van een bank kunnen krijgen , indien nodig? Of moet ik bij het indienen van het bod aangeven dat het om een particuliere hypotheek gaat? Het zou mijn kansen denk ik aanzienlijk vergroten als ik de termijn bij het onder voorbehoud kan inkorten . Normaal is geloof ik 6 weken [ doorlooptijd bij een bank] , maar met deze constructie kan het ws veel eerder afgehandeld worden?
Ik vind het lastig te vertrouwen op deze particulier , alhoewel zijn intentie goed lijkt te zijn en hij ook aangeeft dat het voor hem ook een gunstige regeling is [ ontvangt meer rente over zijn geld dan dat hij het op de bank zet]. Ook wil hij mij graag helpen. En bovendien het juridisch allemaal goed uitzoeken en afdichten. Klinkt goed dus. Zou ik een bod durven doen op dit huis in deze omstandigheden? Wat raden jullie me aan?