Bijleenregeling

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

M4293
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 31 dec, 2021 2:10 am

Bijleenregeling

Bericht door M4293 »

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier en hoop dat iemand mij kan helpen!
In januari heb ik mijn huis verkocht met overwaarde en in april heb ik (samen) een nieuw huis gekocht. Aan mijn vorige woning heb ik overwaarde over gehouden.
Het grootste gedeelte van die overwaarde gebruiken we om om het huis te ‘verbouwen’: nieuwe vloer, trapbekleding, schilder voor de buitenhoek. Dit binnen een tijdsbestek van 6mnd. Het was ook echt nodig om de badkamer te laten doen, maar er was geen aannemer te vinden. Nu wordt eind januari de badkamer gelukkig verbouwd door de aannemer, maar weet ik niet helemaal hoe het zit met de regels, omdat dit eigenlijk niet meer binnen de 6mnd valt.
Onze adviseur zei dat we ons geen zorgen hoeven te maken, dat we 2procent belasting betalen over het bedrag wat we nog open hebben staan en dat we de rest mee kunnen nemen. Hij zegt dat meer mensen dit momenteel doen ivm de gekte op de huizenmarkt en de drukte bij aannemers. Ik weet toch niet of ik er zo zeker over ben.
Kan iemand mij ook gerust stellen?

Dank!
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Bijleenregeling

Bericht door Rense »

De eigenwoningreserve moet, bij verbouw, binnen 6 maanden worden gebruikt. Dit is in dit geval niet volledig gebeurd.

In dat geval heb je dus niet de gehele overwaarde gebruikt voor de nieuwe woning. Er ontstaat op dat moment een Box 3 deel in de nieuwe hypotheek.

Samengevat, stel je hebt € 20.000 van de overwaarde niet gebruikt dan mag je de hypotheekrente over € 20.000 niet opgeven als aftrekbare rente.
Dit blijft zo gedurende de gehele looptijd van de hypotheek. Tevens ontstaat er € 20.000 extra aan fiscale overwaarde bij een eventuele verkoop van de woning.

Wat de adviseur met 2% belasting bedoeld is mij niet duidelijk.
M4293
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 31 dec, 2021 2:10 am

Re: Bijleenregeling

Bericht door M4293 »

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dit is hoe ik het zelf ook begrepen heb. Ik ga toch maar weer eens contact met hem opnemen, want dan zitten wij toch een beetje in de problemen nu.

Misschien een stomme vraag, maar hoe komt de belastingdienst hier dan achter? Hadden wij het overige gedeelte van het geld dan al in de hypotheek moeten stoppen? Of komen ze hier alleen achter bij een eventuele controle?

Dankjewel!
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Bijleenregeling

Bericht door Rense »

Heel eerlijk? De fiscus ziet dit niet in jouw aangifte.

Alleen als ze de onderliggende stukken opvragen zien ze aan de data op de facturen of ze binnen 6 maanden na verkoop zijn gedateerd en dus onder de regeling vallen.

Als je dus niet gecontroleerd wordt valt het hen niet op. Ze zijn hier echter wel vrij scherp op, dus er is een reële kans dat ze de onderliggende stukken opvragen.

Eventueel kun je e.e.a. voorleggen aan een inspecteur van de belastingdienst om te vragen om coulance, als zij dit goedkeuren dan is er sowieso geen probleem.
Plaats reactie