Maximale hypotheek en overbruggingshypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

bnw
Berichten: 1
Lid geworden op: di 14 dec, 2021 6:35 pm

Maximale hypotheek en overbruggingshypotheek

Bericht door bnw »

Stel:
- Huidige woning is getaxeerd op €300.000
- Hypotheek schuld op huidige woning: €150.000 (voor het rekengemak even aflossingsvrij, dus niets opgebouwd)
- Huidige woning moet nog worden verkocht
- Maximale hypotheek verkrijgbaar op het loon: €250.000


Als ik het huidige huis verkoop voor €300.000, dan blijft daar na aftrek van de hypotheek schuld een overwaarde over van €150.000
Ik kan een hypotheek afsluiten van €250.000
Totaal zou ik dus voor een nieuwe huis kunnen uitgeven: €400.000

Maar als ik mijn huidige woning nog niet heb verkocht, maar al een nieuw huis op het oog heb, kan ik gebruik maken van een overbruggingshypotheek.
Dit zou in bovenstaand voorbeeld kunnen neerkomen op: €135.000 (90% van de overwaarde van €150.000)

Dit kun je dus bijlenen. Maar bijlenen bij welk bedrag?
Als ik maximaal op mijn loon €250.000 mag bijlenen, dan zou je zeggen, dat ik nog maar €100.000 mogen bijlenen (maximum €250.000 - huidige hypotheek €150.000).

Dit zou dan betekenen dat ik zonder eigen spaargeld "maar" €235.000 (overbrugging + restant leenbaar bedrag). Dit is beduidend minder dan wanneer ik mijn oude huis al verkocht zou hebben.

Of mag ik in een dergelijke situatie uitgaan van het maximaal op mijn loon leenmbaar bedrag van €250.000 + overbruggings hyptoheek €135.000 = €385.000?

In dat laatste geval zou ik €15.000 lager kunnen besteden aan een nieuwe woning, dan wanneer ik de oude woning eerst verkocht heb, maar betekent dat wel dat ik uitstaande hypotheken heb met een veel hogere waarde dan ik maximaal op mijn loon zou mogen (namelijk 400.000 i.p.v. €250.000)

Ik begrijp dat je sowieso tijdelijk dubbele lasten hebt en je de overbruggingshypotheek voor korte tijd hebt en dan weer moet aflossen. Maar ik heb veel gevonden over hoe je uitrekent hoeveel overbruggingshypotheek je kunt opnemen, maar heb nog niet gevonden, hoeveel je dan nog voor de nieuwe hyptoheek mag lenen als je op het loon (in dit voorbeeld) maximaal €250.000 kunt lenen.


Lang verhaal, eigenlijk simpele vraag met wellicht ook een eenvoudig antwoord. Maar de huidige huizenmarkt is al lastig genoeg! :-)