Boeterente : einde looptijd of rentevast periode bepalend

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Die4ex
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 10 nov, 2021 11:29 am

Boeterente : einde looptijd of rentevast periode bepalend

Bericht door Die4ex »

We hebben onlangs aflossingsvrije leningdelen omgezet naar annuïteiten. We zijn van plan om over te sluiten naar een andere bank. Wat is nu leidend voor de boeterente ? Voorbeeld : een aflossingsvrij deel met rente van 6% is omgezet naar annuïteiten met aflossing in 10 jaar. De looptijd is aangepast naar einddatum 2031 maar de rentevast periode heeft de oorspronkelijk einddatum van 2041 gehouden. Volgens mij kan de boeterente nooit hoger zijn dan de resterende rente tot en met 2031 omdat dan de annuïteit zou zijn afgerond en geen hypotheek schuld. Maar hoe moet ik 2041 zien in dit verhaal? Omzetting was ook ingegeven vooral door kortere renteduur en daarmee positief effect op boeterente (lager dan bij voortzetting oorspronkelijke aflossingsvrij met einddatum 2041). Overigens is de rente gelijk gebleven. Puur omzetting naar annuïteiten en aflossing in 10 jaar.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Boeterente : einde looptijd of rentevast periode bepalend

Bericht door Rense »

Over welke geldverstrekker hebben we het en wanneer is de omzetting naar annuïteit gedaan?
Die4ex
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 10 nov, 2021 11:29 am

Re: Boeterente : einde looptijd of rentevast periode bepalend

Bericht door Die4ex »

Het betreft de Rabobank
Omzetting is vrij recent gedaan, per 1 november maar natuurlijk wel met offerte en bevestigt en verwerkt
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Boeterente : einde looptijd of rentevast periode bepalend

Bericht door Rense »

Ik ben bang dat deze "truc" niet gaat werken bij de Rabobank.

Je zou een proforma aflosnota op kunnen vragen bij hen om te kijken hoe zij de boete bepalen.

Daarmee heb je een goede indicatie van de boeterente.
Die4ex
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 10 nov, 2021 11:29 am

Re: Boeterente : einde looptijd of rentevast periode bepalend

Bericht door Die4ex »

Aflosnota opvragen lukt niet omdat we nog in afronding zitten.
Weet niet of iemand verder bekend is met de Rabobank
Je kunt daar namelijk opvragen wat aflossen naast boetevrij kost aan rente.
Daar rolt wat uit naar met de opmerking exclusief dagrente
Weet niet hoe dat te zien en lezen en wat dat doer uiteindelijk met het bedrag wat uit die tool te voor schijn komt.
Verder lijkt mij dat een bank niet meer rente kan berekenen als boete dan wat je normaal kwijt zou zijn als je gewoon de annuïteit zou laten doorlopen.
Misschien iemand anders die het weet ?
Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

Re: Boeterente : einde looptijd of rentevast periode bepalend

Bericht door Basserr »

Ik meen te weten dat meerdere banken tegenwoordig in hun voorwaarden hebben staan, dat als binnen 1 jaar vóór het afkoopvoorstel zo'n omzetting heeft plaatsgevonden, de boeterente nog op basis van aflossingsvrij berekend wordt. Juist om deze bekende 'truc' te voorkomen.
Die4ex
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 10 nov, 2021 11:29 am

Re: Boeterente : einde looptijd of rentevast periode bepalend

Bericht door Die4ex »

De voorwaarden nagelezen maar staat niets in over een niet toegestane gedeeltelijke of gehele aflossing voor een bepaalde duur.
Plaats reactie