Afkoopwaarde Spaarverzekering (non-KEW) op einddatum hoger dan hypotheekbedrag

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Koos.Banti
Berichten: 65
Lid geworden op: do 18 apr, 2013 8:32 am

Afkoopwaarde Spaarverzekering (non-KEW) op einddatum hoger dan hypotheekbedrag

Bericht door Koos.Banti »

Wat gebeurt er als aan het eind van de looptijd het bedrag in je spaardepot hoger is dan het af te lossen hypotheekbedrag?
Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

Re: Afkoopwaarde Spaarverzekering (non-KEW) op einddatum hoger dan hypotheekbedrag

Bericht door Basserr »

Is dit een hypothetische vraag? Want volgens mij kan deze situatie zich niet voordoen.
Indien dit toch het geval is, wat is de oorzaak van het verschil? Heeft de bank een administratieve fout gemaakt of heb je zelf een extra inleg gedaan?
Koos.Banti
Berichten: 65
Lid geworden op: do 18 apr, 2013 8:32 am

Re: Afkoopwaarde Spaarverzekering (non-KEW) op einddatum hoger dan hypotheekbedrag

Bericht door Koos.Banti »

Nee, dit is geen hypothetische vraag maar de pure realiteit.

Ik heb zelf geen extra inleg gedaan die tot een hogere uitkering van de verzekering zal leiden. Een dergelijke inleg zou immers door de bank niet geaccepteerd worden en stante pede teruggestort worden.

Het was de bank zelf die mij enige jaren geleden uit eigen beweging een nieuwe polis heeft gestuurd, waarin een nieuwe clausule was toegevoegd: bij mijn overlijden vóór de einddatum zou 72K uitgekeerd worden en bij in leven zijn op de einddatum 73K.

Zoals ik in de kop al aangaf heb ik geen Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW). Mijn hypotheek is gekoppeld aan een Spaarrekening Eigen Woning (SEW) en valt in Box3. De uitkering schijnt in die gevallen niet per se gebruikt te hoeven te worden voor de aflossing van de hypotheek en ik neem aan dat daarom de bank een hoger bedrag dan de hypotheekwaarde kan uitkeren.

Ik heb er eerder niet zo lang bij stilgestaan, maar nu vraag ik mij echter af hoe de extra waarde boven het hypotheekbedrag belast zal zal worden. In Box1? Box3? Of hoeft er over de uitkering uberhaupt geheel geen belasting betaald te worden? Er geldt immers een vrijstelling van 171K per partner.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Afkoopwaarde Spaarverzekering (non-KEW) op einddatum hoger dan hypotheekbedrag

Bericht door Rense »

Ik zou e.e.a. nog even goed nakijken.

Een spaarrekening eigen woning is, zoals de naam al aangeeft, gekoppeld aan de eigen woning. Dit wil overigens niet zeggen dat hij daarmee ook verpand is.

Een SEW valt daarmee dus in Box 1 en een eventuele hogere waarde die niet wordt ingelost in Box 3 (eventueel met een belast deel).
Plaats reactie