Leningdelen onderling verschuiven

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

fantastic_fox
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 aug, 2021 9:09 am

Leningdelen onderling verschuiven

Bericht door fantastic_fox »

Hoi,

ik ben nieuw hier en ik heb een vraag met betrekking tot het onderling verschuiven van schuld over de leningen.

in 2019 hebben we een andere woning gekocht waarvoor we 3 lening delen hebben genomen namelijk

Deel 1 1jaar rente vast gezet voor een bedrag wat ondertussen is afgelost naar 0€ rente destijds was 1.35%
Deel 2 Aflossingsvrij rente 2,65% (30jaar)
Deel 3 Annuiteiten rente 2.55% (30 jaar vast)

Op lening deel 2/3 hebben we momenteel dus nog een schuld staan en lening deel 1 is afgelost tot 0 euro.

Nu vraag ik me af (ik heb de bank ondertussen ook al deze vraag gestuurd) of dat ik bijvoorbeeld een deel van de schuld van lening deel 2 kan verschuiven naar lening deel 1. Het doel is natuurlijk vrij simpel en dat is profiteren van een lagere rente omdat lening deel 1 variabel is (0,97% is de actuele rente) ipv 2,65%.

Ik blijf dus volledig binnen de bestaande constructie maar hoop hierdoor 2 doelen te bereiken nl :
* minder rente betalen
* aflossingvrij deel omzetten naar annuiteiten zodat dit automatisch afgelost gaat worden
* minder risico voor de bank, (nu zitten we al onder 65% van de marktwaarde dus ik verwacht dat dit voor de bank niet veel waarde gaat hebben).

Hoe denken jullie dat banken hiermee om gaan of tegenaan kijken? naar mijn mening is er geen sprake van een rente derving voor de bank omdat alles binnen de oorspronkelijke lening delen valt.

bij voorbaat dank!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Leningdelen onderling verschuiven

Bericht door M_1 »

In de regel vindt de bank het niet goed dat je 'zomaar' weer geld opneemt van een afgeloste hypotheek. Dus ik denk niet dat de bank hier zomaar mee akkoord gaat.

Ik vraag me wel af waarom je in de eerste plaats juist dit deel van de hypotheek hebt afgelost in plaats van de duurdere delen.
fantastic_fox
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 aug, 2021 9:09 am

Re: Leningdelen onderling verschuiven

Bericht door fantastic_fox »

Goede vraag, ivm de variabele rente en de kans dat deze zou gaan stijgen achteraf niet zo slim geweest maargoed.

Ik verwacht ook dat ze niet zomaar akkoord gaan maar kan het altijd even proberen toch
Plaats reactie