De bank kan je studieschuld inzien?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gerrit-Jan
Berichten: 1
Lid geworden op: di 20 jul, 2021 9:21 pm

De bank kan je studieschuld inzien?

Bericht door Gerrit-Jan »

Beste forumgebruikers,

Ik ga momenteel mijn eerste hypotheek aanvragen en lees verschillende verhalen over of de bank/hypotheekverstrekker je studieschuld kan inzien.

Sommige bronnen zeggen 'nee, want het is niet BKR geregistreerd' maar op de website van de overheid lees ik het volgende:
''Uw studieschuld telt mee bij het berekenen van uw hypotheek. Hypotheekverstrekkers willen daarom meestal een bewijsstuk van uw oorspronkelijke studieschuld.

Als bewijsstuk kunt u het bericht gebruiken waarin staat hoe hoog uw verplichte maandbedrag wordt vanaf de start van uw aflosfase. DUO heeft dit zo afgesproken met de hypotheekverstrekkers. U vindt het bericht in Mijn DUO bij ‘Mijn berichten’.

Welk bericht u moet hebben, hangt af van de start van uw aflosfase. Was dit vóór 2017? Dan hebt u het bericht gekregen in januari van het jaar waarin uw aflosfase begon. Is uw aflosfase in of na 2017 gestart? Dan hebt u het bericht 2 maanden voor het begin van uw aflosfase gekregen. Meestal is dit oktober of november.''
(Bron: https://duo.nl/particulier/studieschuld ... schuld.jsp)

Betekent dit dat je studieschuld verzwijgen dus iets van het verleden is en je altijd een uitdraai van je studieschuld moet uitprinten en overhandigen aan je hypotheekverstrekker?

Vriendelijke groet,
Gerrit-Jan
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: De bank kan je studieschuld inzien?

Bericht door M_1 »

Dat is wel de intentie inderdaad. Of echt alle geldverstrekkers dat document altijd eisen weet ik niet, maar ik zou daar wel van uitgaan.


Overigens is het natuurlijk sowieso niet de bedoeling om dingen voor een geldverstrekker te verzwijgen alleen maar omdat deze het niet zou kunnen controleren...
Plaats reactie