Huis gekocht zonder ontbindende voorwaarden, baan kwijt, wat nu?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

DeVries123
Berichten: 1
Lid geworden op: do 15 jul, 2021 2:38 pm

Huis gekocht zonder ontbindende voorwaarden, baan kwijt, wat nu?

Bericht door DeVries123 »

Ik heb recentelijk een huis gekocht zonder voorbehoud van financiering, voorlopig koopcontract is al getekend.

Bij mijn werkgever heb ik een tijdelijk contract, ze hebben nu plots aangeven mijn dienstverband op te willen zeggen.
Wel heb ik van deze werkgever nog een geldige en getekende intentieverklaring waarop staat dat ze mij in vast dienstverband willen nemen, deze had de bank nodig om mij de hypotheek te kunnen verstrekken.
Mijn dienstverband zal eindigen nog voordat de overdracht van de woning plaatsvind, wel zit mijn werkgever er nog over te denken om uit coulance te wachten met het stopzetten van mijn dienstverband tot nadat de bankgarantie is overgemaakt.


Mijn vraag is, controleert de bank regelmatig of het dienstverband nog actief is? En wanneer doen ze dat? Het klinkt aannemelijk dat ze dit alleen controleren (als ze dat al doen) vòòrdat de bankgarantie wordt afgegeven.
Echter las ik laatst een artikel over iemand die ontslagen werd nadat de bankgarantie over was en de bank weigerde de koop door te zetten waardoor 10% van de koopsom betaald moest worden.

Ik heb genoeg geld om een paar jaar thuis te zitten zonder werk en de hypotheek te kunnen betalen, maar dat interesseert de bank niet.