hypotheek en verhuizen naar het buitenland

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

np2021
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 02 jun, 2021 4:26 pm

hypotheek en verhuizen naar het buitenland

Bericht door np2021 »

Hallo Allemal,

Ik vroeg me af of iemand me kan helpen met wat advies
Ik heb in 2016 een huis gekocht door een hypotheek te nemen bij ABN.
Mijn ex-vrouw zit ook op het huis en ook op de hypotheek.

Sindsdien betaal ik de maandlasten.

Ik ben in mijn land van herkomst in het buitenland getrouwd en ben daar in 2021 gescheiden. De echtscheiding wordt ook geregistreerd in de BRP. Bij de echtscheiding wordt geen uitspraak gedaan over het Nederlandse huis.

Mijn ex-vrouw heeft tot 2019 in het huis gewoond en is inmiddels uit Nederland vertrokken. Ik woon momenteel in het huis.

Ik heb verschillende keren geprobeerd om tot overeenstemming te komen om het huis te verkopen, maar de ex-vrouw gaat niet akkoord. Mijn advocaat zegt dat het veel tijd en geld zal kosten om een ​​machtiging te krijgen om het huis te verkopen en het is niet zeker of de rechtbank een dergelijke machtiging zal verlenen.

Ondertussen blijf ik de volledige maandlasten betalen.

Ik ga ook over 3-4 maanden Nederland verlaten en ik maak me grote zorgen over wat er dan gaat gebeuren. Niemand blijft in het huis en ook niet in Nederland.

Is er een manier om van de hypotheekschuld af te komen?
Kan ik de bank hierover vooraf informeren en is er een manier om de woning 'vrijwillig' af te staan ​​aan de bank en de verkoop van de woning af te dwingen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: hypotheek en verhuizen naar het buitenland

Bericht door rambagts »

De woorden van uw advocaat (veel tijd en geld om zaak voor gerecht te brengen) begrijp ik niet zo. Waarom wil uw ex niet meewerken aan een vrijwillige verkoop?

Uw ex zou ook kunnen schrikken als u met een advocaat aan komt zetten. Dam moet ze zelf immers ook een advocaat nemen.
np2021
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 02 jun, 2021 4:26 pm

Re: hypotheek en verhuizen naar het buitenland

Bericht door np2021 »

Ze krijgt nog steeds rechtsbijstand.

Ze wil de verkoop van het huis zo veel mogelijk uitstellen.
ze wil dat ik alle kosten van de verkoop van het huis draag en de kosten van al haar bezittingen, maar ik weet dat ze later meer voorwaarden zal scheppen.
Stoppen met de hypotheekbetalingen en direct zaken doen met de bank lijkt mij de enige oplossing.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: hypotheek en verhuizen naar het buitenland

Bericht door rambagts »

Ik adviseer u een second opinion bij andere advocaat te vragen. Wellicht ziet die wel mogelijkheden om uw ex voor gerecht te dagen om haar tot medewerking te dwingen. Of misschien eerst nog een belletje naar het juridisch loket ?
https://www.rijksoverheid.nl/contact/co ... isch-loket
Plaats reactie