Rente afkopen of aflossen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Frankjansen
Berichten: 8
Lid geworden op: do 08 feb, 2018 5:03 pm

Rente afkopen of aflossen?

Bericht door Frankjansen »

Ik heb voor een deel van mijn hypotheek een vergoedingsspecificatie aangevraagd om eventueel te zakken in rente. Als ik dit vergelijk heeft het in mijn beleving geen zin om dit te doen.

overzicht:
https://ibb.co/R22wd68

Afbeelding



Ik heb uitgerekend dat wanneer ik dit zelfde bedrag (4176,-) aflos, ik 20 euro zak in mijn maandbedrag.

Als ik naar dit overzicht kijk heeft het in mijn beleving geen zin om de rente af te kopen. Ik betaal over de gehele looptijd e.e.a. voorruit, dit scheelt mij 400 euro (exclusief rente aftrek).

Wat zou u doen om het maandbedrag te laten zakken? aflossen (en dus de schuld ook kleiner maken), of rente afkopen?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Rente afkopen of aflossen?

Bericht door SimpleMind »

Om te beginnen zou ik adviseren om het totale plaatje te (laten) bekijken. Er zijn blijkbaar meerdere delen en de totale hoogte is mede bepalend voor wat je allemaal kunt doen.
In het totale plaatje liggen er misschien andere mogelijkheden maar alleen kijken naar het beperkte renteverschil op een relatief klein hypotheekdeel zal ook maar beperkt voordeel bieden.

Puur kijkend naar de afkoop van de rente of aflossing: Voor de maandelijkse lasten maakt het (op basis van huidige info) niet zoveel uit.
Echter constateer je zelf al dat je wel heel ver "vooruit" het renteverschil moet compenseren, en dat levert echt alleen iets op als je er tot het einde van de looptijd blijft wonen.
Als je in de komende 15 jaar verhuist of je hypotheek oversluit ben je in ieder geval nadeliger uit. Aflossen heeft daarom duidelijk mijn voorkeur boven afkopen van de rente.

Maar zorg ook voor spaargeld, etc. en kijk ook naar de rest van de hypotheek en je toekomstplannen.
Frankjansen
Berichten: 8
Lid geworden op: do 08 feb, 2018 5:03 pm

Re: Rente afkopen of aflossen?

Bericht door Frankjansen »

Hallo Simplemind, bedankt voor je reactie.

De hypotheek is op dit moment 181.000 euro, 1 deel circa 105000 euro met 2,6 procent (looptijd 30 jaar, 30 jaar vaast) en nog een deel van 22.000 euro met 1.55 procent (looptijd nog 22 jaar, 18 jaar vast) , andere deel is dus circa 50000 euro met 2,25 procent (looptijd nog 22 jaar, 18 jaar vast) waarde van de woning is laag ingeschat 350.00 euro. Spaargeld is op dit moment 90.000 euro. we zijn van plan hier lang te blijven wonen en willen ons richten op lasten druk. Hypotheek is nu 795 euro per maand bruto. Waarde van de woning laag geschat 350000 euro.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Rente afkopen of aflossen?

Bericht door SimpleMind »

Wat zijn de verschillende aflos vormen? Is alles annuïteiten of ook andere hypotheekvormen?
Frankjansen
Berichten: 8
Lid geworden op: do 08 feb, 2018 5:03 pm

Re: Rente afkopen of aflossen?

Bericht door Frankjansen »

Ja alles anuiteit. Wij zijn beide 33 jaar oud.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Rente afkopen of aflossen?

Bericht door Rense »

Vanaf wanneer wil je een lagere lastendruk? Nu al, of mag dat ook in de toekomst?
Frankjansen
Berichten: 8
Lid geworden op: do 08 feb, 2018 5:03 pm

Re: Rente afkopen of aflossen?

Bericht door Frankjansen »

Inmiddels besloten af te lossen en dit concreet door te zetten elk jaar weer.

16K afgelost en 72 euro lastenvermindering per maand.

circa 5000 op leningdeel 1
circa 11000 op leningdeel 2

Openstaande bedrag 165000.

Belangrijke reden is ook dat het zakken van de schuld extra rust brengt, en met het doorzetten van aflossen nog meer ruimte en rust voor bijvoorbeeld minder werken. Er komen meer factoren kijken bij financiële beslissingen dan wat er op de rekenmachine ben ik hierdoor achter gekomen.

Bedankt voor jullie reacties.
Plaats reactie