Probleem met werkgeversverklaring

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Vinylizer
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 19 mei, 2021 7:02 pm

Probleem met werkgeversverklaring

Bericht door Vinylizer »

Mijn werkgever weigert alle inkomenscomponenten mee te nemen op de werkgeversverklaring of hier een verklaring over af te geven. Kan ik hier iets tegen doen?

Ik zal de situatie even uitleggen. Ik heb bij mijn huidige werkgever op dit moment de top van mijn salarisschaal bereikt en kan pas over twee jaar weer doorgroeien. Nu heeft mijn werkgever een systeem bedacht om het toch nog interessant te houden. Bij een goede beoordeling krijg je 12 maanden lang 'een dakje' van 2,5% van je bruto salaris op je maandsalaris, bij een zeer goede beoordeling een dakje van 5% en bij uitstekende beoordeling 7,5%. eigenlijk dus een prestatiebonus. Ik krijg al drie jaar op rij een dakje van 5% op mijn salaris. Nu weigert mijn werkgever dit 'dakje' als inkomenscomponent mee te nemen op de werkgeversverklaring met als argument dat het 'tijdelijk inkomen' betreft. Mocht ik bijvoorbeeld volgend jaar een slechte beoordeling ontvangen dan is het dakje namelijk weg.

Ook weigert mijn werkgever een schriftelijke verklaring af te geven dat ik de afgelopen 12 maanden een 'dakje' heb ontvangen en dat het dakje afhankelijk is van persoonlijk presteren en niet van het bedrijfsresultaat. Voor mij is dit heel zuur, aangezien mijn potentiële hypotheekverstrekker wel bereid het 'dakje' mee te nemen voor de berekening van de maximale hypotheek. Echter dient dit dan wel op de werkgeversverklaring te worden aangegeven of dient de eerder genoemde schriftelijke verklaring van mijn werkgever te worden overlegd. Door dit grapje kan ik nu ruim € 10.000,- minder hypotheek krijgen en dit is nou net het bedrag wat ik nodig heb, aangezien ik de hypotheek alleen op mijn eigen inkomen afsluit en niet op die van mijn partner. Nu moet de hypotheek toch op twee namen, iets wat wij eigenlijk niet willen.

Nu weet ik dat mijn werkgever überhaupt niet verplicht is een werkgeversverklaring af te geven. Toch wil ik graag weten of ik hier iets tegen kan doen. Ik heb inmiddels al een gesprek gehad met het hoofd van personeelszaken en die blijft gewoon stug aangeven, dit is beleid en wij zijn niet bereid het anders te doen. Het maximale wat ze kunnen doen is mijn hypotheekadviseur telefonisch te woord staan om nogmaals door te geven waarom ze weigeren dit inkomenscomponent mee te nemen, tot meer zijn ze niet bereid. Dit is dus meer uit beleefdheid.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Probleem met werkgeversverklaring

Bericht door M_1 »

Zo'n tijdelijke beloningsregeling is geen structurele beloning die permanent in de arbeidsvoorwaarden is opgenomen. Dus kan me goed voorstellen dat de werkgever dit daarom niet op de werkgeversverklaring wil zetten. De inkomensverklaring vraagt in het algemeen namelijk om inkomensbestanddelen die ofwel onvoorwaardelijk zijn, ofwel structureel worden toegekend.
Plaats reactie