Kopen ouderlijk huis

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

E.H_de_Vries
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 29 okt, 2014 7:07 pm

Kopen ouderlijk huis

Bericht door E.H_de_Vries »

Graag jullie advies.

Door een grote financiële tegenslag is mijn schoonvader gedwongen zijn woning te verkopen. Wij als (schoon)zonen en dochter zijn nu op zoek naar een oplossing.
De oudste broer heeft wel interesse om na verbouwing tot kangoeroewoning bij mijn schoonvader in te trekken. Hij wil graag het huis kopen tegen WOZ, maar desondanks zou dit lijden tot een hoge hypotheek t.o.v. zijn inkomen.

Nu was ons voorstel om de oudste broer de opstal te laten kopen (hij bekostigt ook de verbouwing) en de onderliggende grond te verdelen tussen de jongste broer en mijn vriendin. De oudste broer pacht de grond van de jongste broer en mijn vriendin, wij schenken het nettobedrag weer retour, zodat hij onder de streep geen erfpachtkosten heeft.

Dit heeft mijns inziens als voordeel dat de verdeling eerlijker wordt en de hypotheek voor de oudste broer veel lager en betaalbaarder wordt en jongste broer en mijn vriendin nog een bescheiden inkomen halen uit de erfpacht.

Ik weet dat particulier erfpacht altijd wel een dingetje is bij hypotheekaanvragen, maar deze constructie is toch wel haalbaar?
Zijn er nog dingen waar we op moeten letten?