Hypotheek overnemen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

AGJR
Berichten: 1
Lid geworden op: di 30 mar, 2021 1:56 pm

Hypotheek overnemen

Bericht door AGJR »

Wij hebben afgelopen november onze hypotheek overgesloten i.v.m. een bouwdepot en een verbouwing.

Nu gaan wij scheiden en wil ik graag op e.o.a. manier de woning zien te behouden. We hebben een hypotheek van 289000. Er staat nog een bouwdepot open van 21000. De woning was getaxeerd op 410.000 na voltooien van verbouwing. Deze is nog niet verbouwd, dus we gaan gemakshalve even uit van een waarde van 400.000.
Dit zou betekenen dat ik hem voor 66000 moet uitkopen.
Op basis van mijn salaris kan ik helaas niet zo'n hoge hypotheek krijgen.

Nu heb ik gelezen dat hij hoogstwaarschijnlijk partneralimentatie moet betalen en na een kleine schatting van gegevens die ik online heb gevonden zal dit ongeveer Ôé¼600,00 per maand zijn voor een periode van max 12 jaar (ivm een baby op komst is dit tot het jongste kind 12 jaar is, tenzij ik overlijd of met een nieuwe partner ga samenwonen). Met die gegevens zou ik zeggen; laat hem in 1x de partneralimentatie afkopen door af te zien van de overwaarde en de spullen in huis.

Dan willen mijn ouders nog een voorschot op de erfenis geven van zo'n 60.000. Dat betekent dan een hypotheek van 229.000 en eventueel nog aflossing/afzien van het bouwdepot kom je uit op 208.000 met een bruto maandlast van nog geen Ôé¼600,-.

Maar mag je aflossen het annuitaire deel van de hypotheek waardoor eigenlijk bijna volledig je overgebleven hypotheek bestaat uit aflossingsvrij?
En kijkt de huidige bank naar wat je aan hypotheek kan krijgen (op basis van een online module komt dit helaas maar op ongeveer 150.000 (bruto salaris 2100 per maand op basis van 28 uur, kan eventueel 32 gaan werken) of ook naar de maandlasten of je dit kan dragen? Heb namelijk gehoord dat bij behoud eigen woning ze wat coulanter zijn en Ôé¼600,00 bruto per maand kan ik prima betalen per maand.
En is garantstelling van ouders tegenwoordig ook nog mogelijk, ook als je je huidige hypotheek behoudt?

Of heeft iemand anders nog de ultieme tip waardoor ik de woning kan behouden?
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: Hypotheek overnemen

Bericht door Atlantis-95 »

Ik vind dit een raar verhaal. Partneralimentatie wordt berekend op basis van inkomen van de ouder en waar het kind hoeveel dagen per week bij welke ouder is. Op basis daarvan is het een onrealistische casus. En dan moet nog blijken of jouw partner daar in mee wil gaan. Daarbij, die ex zal ook financieel normaal willen leven. Ik neem aan dat er geen geldboom op zijn rug groeit.

Financieel wordt het ook een moeilijk verhaal. De bank kijkt naar je salaris en je kunt 4,5x je jaarsalaris lenen. Stel dat je 140.000 kunt lenen, dan heb je nog steeds een (groot gat) van 69.000 om bij die 209.000 te komen. Daar stopt het verhaal voor de bank en is het aan jou en je ex om dit op te lossen, cq dat jullie de woning verkopen. Op basis van 32 uur komt je lening tot max 150.000.

Tot slot: Ik ben geen adviseur, maar ik heb de indruk dat een aantal van je aannames onrealistische zijn.
Plaats reactie