Vraag over hypotheek in combinatie met huurwoning

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

dk25
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 mar, 2021 9:46 am

Vraag over hypotheek in combinatie met huurwoning

Bericht door dk25 »

Goedemorgen,
Mijn ex partner en ik hebben samen een koopwoning. Binnenkort ga ik verhuizen naar een huurwoning. Wij zijn niet geregistreerd of getrouwd maar hebben alleen een samenlevingscontract. We hebben 2 kinderen en gekozen voor Co ouderschap.
Officieel zou mijn ex mij uit moeten kopen. Echter is dit voor hem te kostbaar op dit moment. Hij wil dus de hypotheek voorlopig ongewijzigd laten en op onze beide namen laten staan. Ik heb daar geen problemen mee aangezien hij de hypotheek zelf betaald.
Alleen als ik straks in de huurwoning zit met de kinderen wil ik een aantal toeslagen gaan aanvragen bij de belastingdienst. O.a voor kinderopvang, huurtoeslag en wellicht zijn er nog andere toeslagen waar ik recht op heb. Kan dit dan een probleem zijn ivm met de hypotheek die nog steeds op mijn naam staat?
Ik hoor graag of iemand hier iets over weet,

Groeten, Karin
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vraag over hypotheek in combinatie met huurwoning

Bericht door rambagts »

Dit is een vraag die moeilijk te beantwoorden is zonder alle benodigde informatie.

zie hiervoor:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n/scheiden

Bedenk wel dat als u akkoord gaat met het voorstel van uw ex om de hypotheek op beider namen te laten staan u wel het risico loopt dat de bank de hypotheekkosten bij u komt incasseren als uw ex deze kosten niet meer betaalt.
dk25
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 mar, 2021 9:46 am

Re: Vraag over hypotheek in combinatie met huurwoning

Bericht door dk25 »

Bedankt voor uw reactie. Deze link is erg handig, ik heb al veel informatie gevonden.

Ik besef dat dat een risico is idd.

Fijne dag!
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: Vraag over hypotheek in combinatie met huurwoning

Bericht door Atlantis-95 »

Denk er ook over na wat je wil doen met de huidige overwaarde en toekomstige overwaarde/verliezen?
Plaats reactie