Spaartegoed inzetten bij aflossen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Joey78
Berichten: 2
Lid geworden op: do 25 mar, 2021 4:07 pm

Spaartegoed inzetten bij aflossen

Bericht door Joey78 »

Ik ben voornemens/gedwongen mijn huidige SpaarXtrahypotheek bij WestlandUtrecht bank in zijn geheel af te lossen.

Omdat dit over een aanzienlijk bedrag gaat, zou ik graag willen weten of het mogelijk is, het reeds opgebouwde spaartegoed op deze lening/hypotheek in te zetten als onderdeel van de aflossing of ben ik verplicht eerst de volledige hypotheek af te lossen alvorens het spaartegoed beschikbaar komt (voor eender doel)?

Met vriendelijke groet- J
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Spaartegoed inzetten bij aflossen

Bericht door M_1 »

Het langzaam maar zeker groeien van de 'spaarpot' van de spaarhypotheek, een de daaraan gekoppelde overlijdensdekking, is voor de bank een zekerheid dat ze hun geld terug gaan krijgen. 'Zomaar' stoppen met de spaarhypotheek zou dus betekenen dat een deel van hun zekerheid wegvalt. Dat vinden ze niet fijn... Daarom zul je eerst moeten afspreken voor de nieuwe hypotheek wordt en wele aflossingsvorm die heeft (bv annuïtair) voordat je het geld uit de 'spaarpot' mag gebruiken voor het beleggen van de hypotheekschuld.

Maar ik ben ook wel benieuwd wat je bedoelt met dat je 'gedwongen' wordt om de hypotheek af te lossen.
Joey78
Berichten: 2
Lid geworden op: do 25 mar, 2021 4:07 pm

Re: Spaartegoed inzetten bij aflossen

Bericht door Joey78 »

Dank voor uw reactie.

Inmiddels heb ik bevestiging gekregen van de bank dat het mogelijk is het reeds opgebouwde spaartegoed te verrekenen op de terugbetaal nota.

In mijn geval is er geen sprake of intentie van een nieuwe hypotheek nog beleggen van het geld.

De "dwang" komt voort uit een situatie omwille van emigratie naar het buitenland om arbeidstechnische redenen. Helaas is de bank niet bereid tot enig overleg/klantgerichte oplossingen en houdt men halsstarrig vast aan de exacte definitie van de algemene reglementen zoals opgesteld ten tijde van afsluiten lening (wat hun goed recht is, maar na jarenlang trouw dienstverband gehoopt dat er in elk geval mogelijkheid tot overleg zou kunnen zijn om een oplossing te vinden die voor zowel lenninggever als - nemer tot tevredenheid zou kunnen stemmen).

_j-
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Spaartegoed inzetten bij aflossen

Bericht door rambagts »

'Mogelijk is bank bang dat je bij vertrek naar het buitenland onbereikbaar wordt. Dat geeft problemen (vertraging) als bank over wil gaan tot executieverkoop bij wanbetaling. Als je iemand kent die garant wil staan zou dat misschien wat kunnen helpen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Spaartegoed inzetten bij aflossen

Bericht door M_1 »

Zo te zien spelen hier drie belangrijke dingen.
1. Spaarhypotheken zijn zwaar geënt op de Nederlandse fiscaliteit, zodat bij emigratie in de praktijk beëindiging van de enige reële optie is;
2. Als emigratie gepaard gaat met een verhuizing, dan betekent dit dat de oude woning verandert van 'eerste woning' of hoofdverblijf naar tweede woning/verhuur/vakantiehuis, wat een heel ander risicoprofiel aan hangt. Dat betekent dat je niet zomaar de zelfde soort hypotheek zult kunnen houden, maar (indien mogelijk een noodzakelijk) een tweede-huis hypotheek zult moeten nemen;
3. Bij verhuizing naar het buitenland verdwijn je 'uit het zicht' van de bank. Bij problemen is het veel lastiger voor de bank om bij je aan te kloppen.
Genoeg redenen dus waarom de bank niet happig is in de hypotheek zomaar door te jaren lopen. Maar dat was je vraag natuurlijk ook niet 🙂.

Belangrijk bij het beëindigen van de hypotheek is dat je tijdig van tevoren aangeeft dat je het spaartegoed wilt gebruiken bij het stoppen van de hypotheek. Er kan soms nogal wat tijd overheen gaan, namelijk. Het is dus goed om daarover af te stemmen met je bank, om verrassingen te voorkomen. Maar als je dat vroeg genoeg aangeeft, dan kun je inderdaad het spaartegoed meteen gebruiken
Plaats reactie