Uitkopen ex met NHG-hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Fifi21
Berichten: 1
Lid geworden op: za 23 jan, 2021 11:04 am

Uitkopen ex met NHG-hypotheek

Bericht door Fifi21 »

Beste forum-leden,

Ik heb een specifieke vraag over de verhoging van hypotheek bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid.
De situatie is als volgt:

de relatie is beëindigd (samenlevers zonder samenlevingsovereenkomst).

Woning gekocht in 2011; hypotheekschuld Ôé¼216500 met NHG.
* aflossingsvrijÔé¼ 100.000
* bankspaar Ôé¼ 116500. (Twee polissen met waarde 2x Ôé¼11447).
In vaststellingsovk vastgelegd dat ik de woning met openstaande hypotheekschuld overneem, aan de ex Ôé¼10.000 betaal en dat ex ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid krijgt.
De rentevasteperiode verloopt per november 2021. De geldende rente voor beide hypotheekdelen tot die tijd 4,6%.

Ik ga dan uit van een hypotheekrente vanaf november 2021 1,15%.

Ik begrijp dat ik de helft van de aflossingsvrije hypotheek mag behouden; ander helft van de ex ad Ôé¼50000 moet ik 30 jaar annu├»teitenhypotheek nemen.
Dan wil ik de banspaardeel omzetten in annuïteitenhypotheek. De helft is mijn deel, die moet ik voor 20 jaar omzetten en het ander deel mag ik voor 30 jaar annuiteir aflossen.

Ik zou dat deel van ex die ik van hem overneem willen verhogen met Ôé¼10.000.

Ik lees nu overal dat uitkopen ex sinds 2020 makkelijker is geworden met een NHG-lening. Ik hoop dat dit voor mijn situatie ook geldt.

Nu is mijn vraag of er een taxatierapport is vereist voor die hypotheekverhoging, of dat achterwege gelaten kan worden omdat de totale hypotheekschuld onder de kostengrens blijft. Volgens de hypotheekadviseur moet er een taxatierapport aangevraagd worden voor de verhoging, maar ik lees in de NHG normen & voorwaarden dat niet.
Ter info: woz waarde Ôé¼301.000, ik vrees dat een taxatierapport boven Ôé¼325.000 zal uitkomen.

Misschien ook relevant, de hypotheek is ingeschreven voor Ôé¼ 226000 ivm een bouwdepot maar geen gelden opgenomen.

Ideale situatie voor mij zou zijn: zonder taxatie de hypotheek met Ôé¼10.000 onder de nhg-normen wordt verhoogd voor uitkoop ex, dat ex ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid krijgt. Op basis van beheerstoets kan ik de kosten dragen.

Heeft de hypotheekadviseur gelijk of is het mogelijk wat ik wil?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Uitkopen ex met NHG-hypotheek

Bericht door Rense »

Hoe kom je aan een overbedeling van 10k met de genoemde cijfers? Of krijgt hij/zij ook uit andere potjes geld mee?

Taxatie is inderdaad verplicht met NHG.

Aangegeven nieuwe opzet hypotheek is niet juist qua mogelijkheden maar het kan een bewuste keuze zijn om een lager deel dan mogelijk aflosvrij te doen.
Plaats reactie