Bankspaar deblokkeren

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

RB14
Berichten: 6
Lid geworden op: do 22 feb, 2018 5:43 pm

Bankspaar deblokkeren

Bericht door RB14 »

Goedemorgen,

Ik ben voornemens om het opgebouwde saldo van mijn bankspaar hypotheek te laten uitkeren en een nieuwe annuïteit hiervoor in de plaats te nemen.
Er is veel tegenstrijdige berichtgeving hieromtrent. En of dat saldo wel uitgekeerd kan worden en derhalve dus niet gebruikt wordt om de openstaande hypotheek schuld te verlagen.
Zoals ik de regels van de belasting interpreteer, vervalt mijn fiscale voordeel omdat ik niet aan de spelregels heb voldaan en dien ik rente te betalen sec over het rendement. Klopt dat?

Saldo 40.000.
Door maandelijkse storting ingelegd 32.000
Rendement : 8.000
Dus over die 8.000 dan rente?

Alvast dank voor de reacties.

M.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Bankspaar deblokkeren

Bericht door SimpleMind »

Fiscaal gezien mag dit en betaal je dan inkomstenbelasting over die 8000 (dus belasting en geen rente). Verder verlies je ook het voordeel van de het banksparen voor de rest van de looptijd. En dat is waarschijnlijk meer waard dan de belasting over de afkoop. Persoonlijk zou ik dat echt alleen doen als het echt niet anders kan en in de meeste gevallen kan het dan denk ik handiger.

Fiscaal gezien betekent echter niet dat de geldverstrekker het ook goed vindt! Deze zal niet zonder meer akkoord gaan. Misschien is geheel oversluiten dan de enige optie. En dan nog is het geld niet per volgende week beschikbaar, dit kost zeker een aantal maanden denk ik.

Om deze omzetting te realiseren zal zeker ook een adviseur nodig zijn en ook daarmee zijn kosten gemoeid.

Ook zal tijdens dit proces opnieuw gekeken worden naar inkomen, waarde woning (mogelijk taxatie!) etc.

Als het allemaal al lukt denk ik dat de totale kosten niet opwegen tegen het voordeel. Alle kosten en nadelen bij elkaar wordt het een hele dure actie om netto zoÔÇÖn 30k te kunnen lenen. Als je het geld zelf nodig hebt is het misschien een optie om gewoon een verhoging van de hypotheek te realiseren, eventueel met aanpassen van de huidige vorm. Als dat niet mogelijk is zal je huidige plan waarschijnlijk ook niet gaan werken.

Samengevat: als het al lukt is het een dure aangelegenheid, wellicht kan het slimmer, en je hebt echt een adviseur nodig. Deze kan je waarschijnlijk beter adviseren.
RB14
Berichten: 6
Lid geworden op: do 22 feb, 2018 5:43 pm

Re: Bankspaar deblokkeren

Bericht door RB14 »

Bedankt voor de reactie.
De reden is tweeledig.

1.ik wil af van een persoonlijke lening die nu openstaat van 20k tegen 4.2%

2. Ik heb totaal nu 300.000 tegen 2,2% en dit zou voor de resterende 17 jaar bij volledig annuïteit naar 1.1% gaan.

Dat levert zoveel voordeel op dat dit mijn boeterente plus het fiscale nadeel dekt.

Daarnaast ben ik dan over 17 jaar volledig schuldenvrij.
Plaats reactie