Bank hanteert andere bandbreedte dan wettelijk is toegestaan

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

tinus1979
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 feb, 2021 1:11 pm

Bank hanteert andere bandbreedte dan wettelijk is toegestaan

Bericht door tinus1979 »

Hoi,

Al een tijdje zoek ik me suf op het www, maar ik kom er maar niet uit. Heb hier op het forum ook wat rondgezocht, maar niet echt gevonden waar ik naar op zoek ben.
Mijn situatie: Momenteel heb ik o.a. 2 spaarrekeninghypotheken bij de SNSbank, die lopen al aardig wat jaartjes en daar heb ik regelmatig wat extra'tjes in bijgestort om de maandelijkse premie ietsjes te laten zakken. Nooit grote bedragen, omdat ik geen risico's wilde lopen om buiten de bandbreedte te gaan.
Hoe het nu precies zit met mijn spaarrekening hypotheek, het bijstorten en het hele bandbreedte verhaal heb ik de laatste tijd grondig uitgezocht. Nu zou ik graag de komende paar jaar dat maandelijkse bedrag zo laag mogelijk willen krijgen, maar uiteraard moet ik dan op de bandbreedte letten. Als ik elk jaar een x bedrag stort dat (incl mijn maandelijkse inleg) lager is dan mijn huidige max jaarlijkse inleg, dan blijft die bovengrens gelijk en zakt uiteindelijk het maandbedrag zo laag mogelijk, tot ik niet meer mag bijstorten, omdat dan mijn maandbedrag zo laag zou worden dat ik buiten die bandbreedte ga. Mijn 'jaar' is overigens niet van jan-dec, omdat mijn hypotheken in een andere maand zijn ingegaan. Dus voor die berekeningen heb ik daar ook op gelet.
Voor de zekerheid heb ik laatst ook overzichten bij de bank opgevraagd en hun en mijn inzicht en de max/min jaarlijkse inleg tot nu in dat overzicht toe komen exact overeen. Dus daarin heb ik gelukkig geen denk/reken fouten gemaakt.

Nou is het zo dat de wet zegt dat ik binnen een 1:10 bandbreedte moet blijven, maar SNS zegt: "Om zeker te weten dat
je binnen deze fiscale ruimte blijft, hanteren wij voor de SNS Spaarrekening (SEW) en Beleggingsrekening Hypotheek (BEW) een veilige
bandbreedte van 6 keer de laagste inleg. Dit wil zeggen dat het totaalbedrag van de extra storting en je jaarlijkse inleg samen nooit
meer mag zijn dan 6 keer de laagste inleg in een ander jaar."
Nou snap ik dat zij wellicht voor de veiligheid wat extra marge daarin willen bouwen. Prima. Maar dan vind ik eigenlijk 1:6 best wel een hele ruime marge.
Maar, die veiligheid wordt ingebouwd vanwege rentes die eventueel omhoog/omlaag gaan bij variabele rente, het opnieuw oversluiten, of bij het aflopen van de rentevaste periode.. etc etc.
Mijn rentevaste periode loopt in 2025 weer af. Ik heb de SNS de vraag gesteld dat als ik dan de laatste paar jaar de rente vast zet, of die bandbreedte dan niet gewoon naar 1:10, of voor de veiligheid naar 1:9 kan. Want dan is er helemaal geen kans meer dat die rente gaat veranderen, want die staat vast. SNS geeft aan dat ze dat niet doen en die 1:6 hanteren.

Ik vraag me af in hoeverre de SNS bank mij kan verplichten me aan die 1:6 bandbreedte te houden.
Ik moet mij aan een wettelijke bandbreedte houden van 1:10 zegt de belastingdienst, maar de SNS kan mij gewoon een bandbreedte van slechts 1:6 aansmeren?
Heb ik niet het recht (nu al) op gewoon die bandbreedte van 1:10?


Ik hoor graag of iemand hier iets vanaf weet.
Of misschien heeft iemand nog andere tips, of informatie hieromtrent die nuttig zijn?

Groetjes,
Tinus
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bank hanteert andere bandbreedte dan wettelijk is toeges

Bericht door M_1 »

Je hebt primair te maken met de voorwaarden die je met de geldverstrekker afspreekt. Die voorwaarden moeten uiteraard vinden de fiscale regels vallen, maar ze hoeven niet de voorwaarden op te rekken tot alles wat fiscaal toegestaan is. Je hebt dus geen recht op een ruimere bandbreedte alleen maar omdat dat fiscaal toegestaan is.
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Bank hanteert andere bandbreedte dan wettelijk is toeges

Bericht door nerd01 »

Bij ING hanteert men 1:7. Als je expliciet een verklaring tekent dat je de fiscale consequenties accepteert, dan staan ze 1:10 ook toe. Blijkbaar wordt hier door de verschillende hypo verstrekkers verschillend over gedacht. Maar aan deze kennis heb je niet veel omdat ik met M1 eens ben dat je geen eisen zult kunnen stellen.
tinus1979
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 feb, 2021 1:11 pm

Re: Bank hanteert andere bandbreedte dan wettelijk is toeges

Bericht door tinus1979 »

Bedankt voor jullie reacties.
Duidelijke antwoorden.
Ik zal proberen nog een keer met de SNS in gesprek te gaan en tegen de tijd dat m'n rentevaste periode afloopt navragen of er mogelijkheden zijn om zo'n soort verklaring op te stellen.
Plaats reactie