Huis kopen ouders

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

DJH77
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 25 jan, 2015 12:30 pm

Huis kopen ouders

Bericht door DJH77 »

Ik wil de woning van mijn ouders kopen zonder hypotheek tegen bv. WOZ waarde. Het wordt een woning naast ons eigen koopwoning. De woning wil ik financieren met een PL van zeg 75.000 euro. Dit bedrag kunnen mijn ouders gebruiken om van te leven in de periode totdat zij AOW krijgen. De overdrachtsbelasting betaal ik uit eigen middelen. De PL kan ik vrij snel terugbetalen aan de financier. De rest van de koopsom zou ik (op papier/achtergesteld) willen lenen van mijn ouders. Mijn ouders betalen mij maandelijks een reëel huurbedrag en ik betaal mijn ouders (ongeveer) hetzelfde bedrag voor aflossing en rente op de lening. Elke maand wordt zo de schuld aan mijn ouders een beetje kleiner.

Zou bovenstaande constructie mogelijk zijn?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis kopen ouders

Bericht door rambagts »

Er zitten wat (fiscale) haken en ogen aan. Fiscus gaat uit van een huur van tenminste 6% van de WOZ waarde die uw ouders aan huur moeten betalen om schenkingsbelasting te voorkomen. Of die huur weggestreept kan worden tegen de rente en aflossing kunt u zelf wel berekenen. Vraag vooral ook advies aan een notaris. Denk hierbij ook aan het het onverhoopt vroegtijdig overlijden van 1 van uw ouders.

zie ook hier.
https://financieel.infonu.nl/belasting/ ... -zaak.html
Plaats reactie