Max bedrag extra inleg bankspaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

bongo1973
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 jun, 2020 11:06 am

Max bedrag extra inleg bankspaarhypotheek

Bericht door bongo1973 »

Goedenavond,

Ik heb bankspaarhypotheek bij ING (in twee delen) en overweeg om af te lossen of extra in te leggen. Nu wordt voor aflossen precies aangegeven hoeveel je max boetevrij mag aflossen, maar ik las ook dat er regels zijn (vooral vanuit belastingdienst) dat je maar beperkt extra mag inleggen.

Hoe kom ik erachter wat het max bedrag per jaar is wat ik EXTRA (dus naast de reguliere inleg) mag inleggen op bankspaarhypotheek?

Alvast bedankt voor jullie tips!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Max bedrag extra inleg bankspaarhypotheek

Bericht door SimpleMind »

Je kunt dat aan je adviseur vragen.

Het is erg afhankelijk van de details zoals (resterende) looptijd, huidige spaarsaldo, eerdere maximale en minimale jaarlijkse inleg, huidige rente.

De belangrijkste fiscale regel is dat, over de gehele looptijd, de maximale jaarlijkse inleg niet meer mag zijn dan 10keer de minimale jaarlijkse inleg. Extra storting of een eenmalige eerste storting zijn hierbij inbegrepen. Het berekenen is niet erg ingewikkeld maar hiervoor zijn wel de details nodig.
Marque
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 23 mar, 2015 3:17 pm

Re: Max bedrag extra inleg bankspaarhypotheek

Bericht door Marque »

Hoi,

Ik heb zelf ook een bankspaarhypotheek bij de ING.
Je moet gewoon de ING even bellen, zij zullen precies voor je uit kunnen rekenen hoeveel je extra in kan leggen.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Max bedrag extra inleg bankspaarhypotheek

Bericht door SimpleMind »

Navragen bij je adviseur kan ook bij de bank zelf. Houd er echter rekening mee dat (eenmalig) maximaal storten niet altijd het meest voordelige scenario is....
De vraag bij de bank zal waarschijnlijk leiden tot "bedrag X". Bij een goede adviseur zal het misschien wel leiden tot hetzelfde "bedrag X met voordeel Y, maar als we het slimmer doen kan je voordeel 2 keer Y behalen".

Zeker bij een spaarconstructie kan hulp van een goede (onafhankelijke) adviseur veel opleveren...
bongo1973
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 jun, 2020 11:06 am

Re: Max bedrag extra inleg bankspaarhypotheek

Bericht door bongo1973 »

Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb zelf al een en ander doorgerekend en ING gebeld om navraag te doen wat maximaal mogelijk is en wat hiervan de gevolgen zijn.

Het boeiende is dat als je max 10x de minimale jaarinleg extra mag storten, dat daarna de maandelijkse inleg (bij gelijkblijvende einddatum) naar beneden gaat......die 10x min jaarinleg is dus na de extra storing opeens lager geworden in dezelfde looptijd.

Ik vraag me ook echt af hoe de belastingdienst dit precies controleert...ze kunnen nu al niet eens de gegevens van bv betaalde rente standaard invullen op de belastingaangifte.

We wachten de reactie van ING eens even af.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Max bedrag extra inleg bankspaarhypotheek

Bericht door SimpleMind »

1) de betaalde hypotheekrente krijgen ze gewoon door van ING. Bij de meeste mensen is dit ook al vooraf ingevuld voor de aangifte.
2) de bankspaarrekening staat geheel los van de rente. Hier houdt ING al bij of het nog klopt. Overigens wil je hier zeker niet mee spelen, als je buiten de bandbreedte valt is de rekening in de meeste gevallen erg hoog uit!!!!
Plaats reactie