Andere baan aannemen voor overdracht

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nieuwe_baan2
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 dec, 2020 12:12 pm

Andere baan aannemen voor overdracht

Bericht door Nieuwe_baan2 »

Beste allen,

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht. Op dit moment heb ik een baan met vast contract (onbepaalde tijd), en de hypotheek-offerte is reeds rond. Half februari is de overdracht van de woning
Nu heb ik een nieuwe baan aangeboden gekregen waar ik graag in maart kan en wil starten (na de verhuizing). Daarvoor moet ik in januari mijn huidige baan opzeggen. Ik ben dan op de passeerdatum nog wel in dienst van mijn huidige werkgever, maar heb dan al wel opgezegd (wederzijdse opzegtermijn van 1 maand). 

Ik heb 2 vragen:
1) Vormt dit mogelijk een probleem? Een scenario dat ik kan bedenken, is dat de hypotheekverstrekker (een bekende, grote bank) mijn werkgever benadert tussen januari en de passeerdatum (15/02), en dat mijn werkgever dan aangeeft dat ik per 1 maart uit dienst treed. Een ander scenario is dat de hypotheekverstrekker (nogmaals) een werkgeversverklaring opvraagt. Beiden zijn volgens mij onwaarschijnlijk, maar ik hoor hier graag jullie ervaring over. 
2) Moet ik dit zelf pro-actief melden? In de voorwaarden van de bank kan ik niet vinden dat ik verplicht ben om wijzigingen te melden. 

Bedankt voor jullie advies. 

Vriendelijke groet

Ps. Eventuele persoonlijke draagkrachtrisico's ivm proeftijd zijn niet aan de orde. Indien ik in de proeftijd mijn baan kwijt raak, dan hebben we ruim genoeg spaargeld en inkomen van mijn vriend en ik zal ook zonder probleem snel een andere baan kunnen vinden. 
finsha
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 jan, 2021 10:08 pm

Re: Andere baan aannemen voor overdracht

Bericht door finsha »

Ik ben adviseur en heb nog nooit meegemaakt dat een geldverstrekker na finaal akkoord, maar voor passeren nog een keer een werkgeversverklaring o.i.d. opvraagt. Dit zou wel het geval kunnen zijn als de offerte alsnog moet worden aangepast.

Voor het tussentijds aangaan van BKR-genoteerde leningen geldt iets anders. V├│├│r het uitbetalen van de gelden kan de geldverstrekker nog een keer een BKR toets uitvoeren.
Plaats reactie