Hypothetische hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ebruikersnaam
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 02 dec, 2020 12:28 pm

Hypothetische hypotheek

Bericht door ebruikersnaam »

Naast de titel van het meest saaie suske en wiske stripboek heb ik ook nog een echte vraag. Een gesprek met een hypotheekverstrekker ligt in het verschiet maar ik ben toch benieuwd of er zich hier ervaringsdeskundigen bevinden die me al een redelijk volledig antwoord kunnen geven.

Ik woon samen met mijn vriendin in een koophuis wat we hebben kunnen aanschaffen door een maximale schenking van haar ouders aan haar waarnaast ze ook nog eens 15% van de aankoopwaarde heeft kunnen inleggen. Ik heb een hele 5% kunnen aandragen aan het geheel -_-. Het resterende bedrag hebben we met een onderhandse lening afgedaan, wederom met haar ouders. Destijds was ik nog studerende oftewel geen cent te makken. Nu werk ik fulltime voor een enorm startersinkomen maar ben gelukkig wel in het bezit van een vast contract.

Met de maximale hypotheek die ik overal lijk te kunnen krijgen op basis van mijn inkomen zou ik zoveel vliegen kunnen slaan. De onderhandse lening aflossen, mijn vriendin haar inleg terugbetalen, een zeeeeer nodige verbouwing kunnen laten uitvoeren en, daar komt het, mijn studieschuld in ├®├®n klap aflossen.

Dit laatste vormt het probleem. De schuld is niet mals (33k) en staat bij vele verstrekkers gelijk aan een aftrek tussen de 70k tot 80k wat in mijn optiek een iets te grote "veiligheidsbuffer" creëert. Met het bedrag dat dan overblijft kan ik niets, niente, rien.

De vraag is dus: In hoeverre zijn banken/ hypotheekverstrekkers/ de maffia, bereid soepelheid te tonen jegens de "klant"?

Naar mijn mening is mijn inzet van het bedrag weinig risicovol maar misschien zien jullie dit anders?
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Hypothetische hypotheek

Bericht door nerd01 »

Nu je wat geld verdient zou ik zo snel mogelijk de studieschuld gaan aflossen. Daarna kan je kijken hoe je verder meer financieel op voet van gelijkheid met je partner kunt komen. Je leent nu van haar ouders. Daar is niks mis mee. Doorgaans zelfs handiger dan van een bank lenen.
Plaats reactie