Advies kopen woning

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sjaak_van_buuren
Berichten: 1
Lid geworden op: di 01 dec, 2020 3:07 pm

Advies kopen woning

Bericht door Sjaak_van_buuren »

Ik hoop volgend jaar met mijn vriendin te gaan trouwen en een huisje te kopen. We gaan binnenkort langs bij een adviseur om onze mogelijkheden te bespreken. Nu is mijn financiële situatie denk ik wat anders dan een gemiddeld persoon en ik vroeg mij af of dit grote consequenties heeft voor het kopen van een huis.

In het verleden heb ik schulden opgebouwd. Ik was jong en alles behalve verstandig, maar ik had in totaal een schuld van zo'n 10k. Uiteindelijk heb ik hulp bij familie en vrienden gezocht en heb ik een plan opgesteld om hier vanaf te komen. Ondertussen heb ik een studie gedaan en gewerkt natuurlijk. Nu heb ik van deze 10k nog 3k openstaan. Dit betaal ik maandelijks af aan de bank en dat gaat goed. Ik doe dit nu 4 jaar. De eerste jaren gingen erg traag omdat ik ook nog studeerde en nu betaal ik ruim 500 euro per maand af.

De volgende input hebben mijn vriendin en ik voor het kopen van een huis:
Salaris van mij: Ôé¼33.500 bruto per jaar
Salaris vriendin: Ôé¼35.000 bruto per jaar

Spaargeld vriendin: Ôé¼30.000
Spaargeld van mijn ouders voor mij: Ôé¼20.000. De bedoeling was dat ik dit zou krijgen toen ik het huis uit ging. Gezien mijn financi├½le situatie hebben we ervoor gekozen om hiermee te wachten tot ik een keer ging samenwonen of trouwen.

Gift van mijn ouders bedoeld voor een huis: Ôé¼75.000
Eventuele familiebank ouders vriendin(lees lening): Ôé¼22.500

We zoeken een huisje in Gelderland, ver van de randstad af. Dus de huizen zijn hier nog enigszins te betalen. We kijken naar een huis van tussen de Ôé¼200.000 en Ôé¼300.000.

Mijn ouders en vriendin weten van de schuld af en met hun hulp kan ik het ook in een keer afbetalen. Alleen wil ik dit liever niet. Ik heb dit ooit zelf veroorzaakt en ik denk dat het ook goed is voor me om dit zelf op een goede manier op te lossen en af te ronden. Ik vraag mij alleen af of ik hier mee in de problemen kom als ik bijvoorbeeld volgende week een mooi huis zie waar ik voor wil gaan.

Qua financiering moet het makkelijk lukken lijkt mij. Ik krijg veel geld mee van mijn ouders en we hebben prima salarissen. Daarbij zoeken we ook geen heel duur huis uit waarvoor we maximaal moeten lenen, in tegendeel. Maar ik kan mij voorstellen dat een bank het niet ziet zitten om mij een lening van +/- Ôé¼150.000 te verstrekken..

Overigens hebben we beide een vast contract en geen negatieve BKR registraties.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Advies kopen woning

Bericht door SimpleMind »

Overigens hebben we beide een vast contract en geen negatieve BKR registraties.
Zonder negatieve BKR registratie zal het bij deze getallen niet heel moeilijk worden denk ik.

Overigens zeer goed dat je de schuld zelf wil afbetalen. Maar wellicht kunnen jullie dat onderling (eventueel met ouders) ook afhandelen.
Zeker gezien het relatief lage openstaande bedrag en de geplande gift van je ouders.

Bezoek gewoon eens een hypotheekadviseur (zoek er een dit goed is aangeschreven en in het eerste gesprek goed bij je past). Deze kan je denk ik prima helpen om het hele plaatje te schetsen en optimaal in te richten.
Plaats reactie