Overwaarde voor verhuur tweede huis?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

JanBakket
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 09 jul, 2012 10:06 pm

Overwaarde voor verhuur tweede huis?

Bericht door JanBakket »

Hallo allen, Ik ben benieuwd naar jullie advies aangaande mijn situatie. Ik wil graag een appartement kopen voor de verhuur. Mijn pensioen gerechtigde leeftijd is 72 jaar. We hebben nagedacht over onze toekomst en willen graag investeren om al wat op te bouwen voor onze oude dag.

Wij wonen in een twee onder 1 kap met een waarde van 325,000 euro in het noorden van het land. De hypotheek hierop is 184.511 op dit moment. Oorspronkelijk 191.750 euro. We wonen hier sinds juni 2019. Ik heb het huis gekocht met overwaarde uit de vorige woning, daarnaast een hypotheek. De hypotheek is gebaseerd op mijn loon, inkomen van mijn vrouw is niet meegerekend. Mijn maximale hypotheek was 211.000. Woonlast 795,- euro per maand bruto. Wij hebben een spaarrekening met 85,000 euro. Beide 33 jaar oud en getrouwd.

Een appartement kost hier in het noorden circa 109.000 euro waarbij een huur van 650,- euro per maand reëel is. Wat kunnen wij met onze overwaarde? Wat zijn de beste mogelijkheden om een appartement te financieren? Alvast bedankt voor jullie inzichten.

deel 1
Nog 22 jaar en 11 maanden rente 2,25 procent (staat nog circa 19 jaar vast).
Einddatum 1-10-2043
Oorspronkelijke hoofdsom leningdeel Ôé¼ 58.488,0

deel 2
Nog 28 jaar en 7 maanden, rente 2,6 procent, vast tot einde looptijd (30 jaar)
Einddatum 1-6-2049
Oorspronkelijke hoofdsom leningdeel Ôé¼ 109.262,00


deel 3
Nog 22 jaar en 11 maanden rente, 1,55 procent. staat nog 19 jaar was.
Einddatum 1-10-2043
Oorspronkelijke hoofdsom leningdeel Ôé¼ 24.000,00
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Overwaarde voor verhuur tweede huis?

Bericht door Rense »

Goedemiddag,

Het is zeer goed mogelijk een appartement aan te kopen met behulp van het aanwezige spaargeld en een verhuurhypotheek.

De rentes hiervan liggen wel wat hoger dan bij een gewone hypotheek maar zijn nog steeds aanvaardbaar.

Je zou bijvoorbeeld 50% van de waarde in verhuurde staat aflosvrij kunnen lenen. De rente ligt dan rond de 2,4% bij 10 jaar vast of 2,85 bij 20 jaar vast.
JanBakket
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 09 jul, 2012 10:06 pm

Re: Overwaarde voor verhuur tweede huis?

Bericht door JanBakket »

Rense schreef:Goedemiddag,

Het is zeer goed mogelijk een appartement aan te kopen met behulp van het aanwezige spaargeld en een verhuurhypotheek.

De rentes hiervan liggen wel wat hoger dan bij een gewone hypotheek maar zijn nog steeds aanvaardbaar.

Je zou bijvoorbeeld 50% van de waarde in verhuurde staat aflosvrij kunnen lenen. De rente ligt dan rond de 2,4% bij 10 jaar vast of 2,85 bij 20 jaar vast.
Goedemorgen Rense, Bedankt voor je reactie. Kunnen wij ook iets met de overwaarde van onze woning voor wat betreft investering in de tweede woning?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Overwaarde voor verhuur tweede huis?

Bericht door Rense »

Dat kan, maar verwacht daar niet te veel van. Door de lopende hypotheek zal er niet veel mogelijk zijn gezien de aangeven maximale hypotheek. Uiteraard afhankelijk van het huidige inkomen.
Plaats reactie