Opgebouwde spaarhypotheek gebruiken?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Wiemers
Berichten: 1
Lid geworden op: di 03 nov, 2020 4:01 pm

Opgebouwde spaarhypotheek gebruiken?

Bericht door Wiemers »

Hoi,

Na veel gelezen te hebben op dit forum heb ik toch nog wel wat vragen. Ik wil daar niet continu de hypotheek adviseur voor bellen en ben ook misschien meer op zoek naar onafhankelijk advies.

We hebben jaren geleden een woning gekocht en wonen er inmiddels een 15 jaar. Ondertussen hebben we een keer de hypotheek opgehoogd vanwege een verbouwing. Helaas is de waarde van de woning nu nog niet op de hoogte van de hypotheek waardoor wij bij een verkoop een restschuld over houden. We schatten dat deze restschuld ongeveer 20.000 euro zal zijn. Daarnaast hebben we een persoonlijke lening van 20.000 die we inmiddels tot 12.500 afgelost hebben. Maandbedrag blijft echter gelijk tot totale aflossing.

Nu willen hebben we een andere woning op het oog van 470.000 en hebben een en ander door de bank laten doorberekenen. Er is (nog) geen eigen geld. Zonder de lening af te lossen is het mogelijk om een hypotheek te krijgen van 485.000. Met aflossen van de lening van dit tot 560.000 oid. Het is wenselijk om in de nieuwe woning ook nog wat te investeren. Denk hierbij aan nieuwe keuken en nieuwe vloer en HR ketel. Verwachte kosten 20.000. Kosten koper moeten we zelf betalen. Maar daarnaast is er een restschuld vanuit de verkoop van de huidige woning. Echter is er ook een spaarhypotheek op die woning waar 45.000 euro in zit. Die kunnen we gebruiken om de restschuld mee af te betalen. Uit die spaar hypotheek zouden we dan nog 25.000 over houden. Ik heb begrepen dat dit bedrag niet gebruikt mag worden om de kosten koper te betalen. Deze zou wel gebruikt mogen worden voor een verbouwing in de nieuwe woning. Daarnaast kunnen we middels een schenking 15.000 euro krijgen.

Op een rijtje:
Hypotheek oude woning 300.000
Geschatte verkoopwaarde oude woning: 280.000 (restschuld: 20.000)
Waarde spaardeel huidige hypotheek: 45.000
Nog af te lossen persoonlijke lening: 12.500
Eventuele schenking (hulp) 15.000

Verwachte aankoop prijs nieuwe woning 470.000
Verwachte verbouwingskosten nieuwe woning: 20.000

1. Wat is verstandig om te doen mbt het al gespaarde deel in de hypotheek?
2. Waarvoor mag de rest van het gespaarde voor gebruiken anders dan afbetalen restschuld? Kan ik ook van het reststand een verbouwing van betalen? Kan ik er ook een auto van kopen (bij wijze van). Het zit immers niet meer in een hypotheek. Kan ik er ook de lening van aflossen (en de schenking gebruiken om kk te betalen)?
3. Graag advies of tips over de geschetste situatie