Aflossingsvrije hypotheek en verhuizen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Taan
Berichten: 2
Lid geworden op: za 24 okt, 2020 1:31 pm

Aflossingsvrije hypotheek en verhuizen

Bericht door Taan »

Ik heb een aflossingsvrije hypotheek tegen een hoge rente afgesloten in 2006, 30 jaar vast.
Als ik die wil oversluiten betaal ik 50K boeterente.

Mede hierdoor zijn we aan het kijken of we kunnen verhuizen, voor welk bedrag we kunnen kopen en wat dan onze maandlasten worden.
Ons inkomen is toereikend om te lenen wat we willen, (500k-600k) maar bij die bedragen en annuïtair worden de maandlasten meer dan we willen betalen.

Ik vraag me af wat ik kan doen met/door de huidige aflossingsvrije hypotheek. Ik wil deze sowieso niet door laten lopen tegen de hoge rente.
kan ik wel boetevrij oversluiten naar een nieuwe aflossingsvrije hypotheek als ik ga verhuizen? En is dat dan met of zonder behoud van HRA?

Ik heb al flink online gezocht hiernaar, maar geen antwoord gevonden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Aflossingsvrije hypotheek en verhuizen

Bericht door Rense »

Ja, die kun je meenemen en de HRA blijft in stand (maximaal 30 jaar vanaf 2001 of vanaf een latere datum dan 2001). Wel is het zo dat maximaal 50% van de waarde van de woning aflossingsvrij mag zijn. Als de huidige hypotheek dus meer dan 50% van de nieuwe hypotheek is dan wordt deze gekort tot maximaal 50%.

Overigens kun je er, als je toch wilt blijven wonen, ook voor kiezen om de aflossingsvrije lening om te zetten naar een annuitaire lening. Dan is de boete aanzienlijk lager.

Vervolgens sluit je de hypotheek over en ga je terug naar aflossingsvrij met dus de lagere rente.
Taan
Berichten: 2
Lid geworden op: za 24 okt, 2020 1:31 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek en verhuizen

Bericht door Taan »

Rense schreef:Ja, die kun je meenemen en de HRA blijft in stand
Bedankt voor je antwoord alvast, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik die hoge rente blijf betalen. Hoe werkt dat dan?
Kan ik een nieuwe aflossingsvrije hypotheek afsluiten met HRA tot 2036?
Rense schreef:Overigens kun je er, als je toch wilt blijven wonen, ook voor kiezen om de aflossingsvrije lening om te zetten naar een annuitaire lening. Dan is de boete aanzienlijk lager.
Vervolgens sluit je de hypotheek over en ga je terug naar aflossingsvrij met dus de lagere rente.
Het scenario om te blijven wonen is nog zeker niet van de tafel. Dat is dus 2x oversluiten? of is het omzetten naar annuitair niet oversluiten.
Kun je dit ook ietsje toelichten?
In de aflos offerte hebben ze het trouwens totaal niet over andere boetes bij een annuïtaire hypotheek. Maar eerlijk gezegd zijn ze gewoon totaal niet behulpzaam.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek en verhuizen

Bericht door SimpleMind »

Hiervoor moet je echt even naar een adviseur.

Wat Rense bedoeld is dat je de huidige aflossingsvrije hypotheek bij je huidige geldverstrekker kunnlaten omzetten naar annuïteit.Dat is eigenlijk geen oversluiten maar omzetten met relatief lage omzettingskosten. Zodra de omzetting heeft plaatsgevonden valt de berekening van de de boete veel lager uit omdat dan rekening wordt gehouden met aflossing tijdens de looptijd.

Die nieuwe annuïteit sluit je dan vervolgens weer over naar een andere aflossingsvrije hypotheken en dat kan met behoud van HRA omdat de oorspronkelijke lening van voor 2013 is.

Voordeel is dat de boete veel lager kan uitvallen. Nadeel is dat je een korte periode wel moet aflossen en extra kosten moet maken voor de oversluiting. Dit moet even helder naast elkaar worden gezet. Evenals zaken als inkomen etc maar dat geld ook als je gaat verhuizen...
Jan1983
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 03 feb, 2010 12:18 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek en verhuizen

Bericht door Jan1983 »

Dat klinkt interessant ook voor onze situatie, ik had er nog nooit van gehoord dat een omzetting naar annuitair een boete verlaagd!
Werkt dit bij alle banken in ons geval de Rabobank?
cris-999
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 4:53 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek en verhuizen

Bericht door cris-999 »

hmmm dat is wel heel interessant. volgens mij scheelt dit gewoon de helft aan boete. is dit wel legaal bij de bank? en kun je het wel weer terugzetten naar aflossingsvrij of blijf je dan aan annuiteiten vastzitten?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek en verhuizen

Bericht door SimpleMind »

Ja het is legaal. Het is gewoon een verzoek bij de bank....
en kun je het wel weer terugzetten naar aflossingsvrij of blijf je dan aan annuiteiten vastzitten?
Dat hangt van de siutatie en de geldverstrekker af. Je moeten de omzetting namelijk goedkeuren (en dat gaat op basis van onder andere inkomen, schuld, waarde woning).
Maar het uitgangspunt na de omzetting is een echte oversluiting en dat mag altijd.... (met betaling van een lagere boete).
Die nieuwe hypotheek sluit je dan weer aflossingvrij af (en dat kan fiscaal gezien ook zonder gevolgen).
Tanriseven
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 nov, 2013 5:15 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek en verhuizen

Bericht door Tanriseven »

dit is interessant....wist niet dat het kon....

Sta namelijk op het punt rentecontract voor aflossingsvrije deel van 96K te wijzigen. Hyptheek afgesloten in 2007.
Huidige rente 4.8% en vast tot 2027.
Bank rekent circa 14K vergoedingsrente.

Enig idee wat mijn mogelijke voordeel zou zijn als ik dat aflossingsvrije deel eerst omzet naar annuteiten/lineair (€350,- wijzigingskosten) en dit vervolgens weer oversluit naar aflossingvrij? En kan dat direct na de omzetting of moet er bepaalde tijd tussen wijzigen hypotheekvorm en oversluiten zitten?

BVD
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Aflossingsvrije hypotheek en verhuizen

Bericht door Rense »

Dat is afhankelijk van de situatie.

Via deze link krijg je een aardige indicatie: https://www.berekenhet.nl/hypotheek/afl ... kenen.html
Tanriseven
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 nov, 2013 5:15 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek en verhuizen

Bericht door Tanriseven »

thnx Rense (je hebt me jaren terug enorm geholpen zag ik !! gisteren de berichten nog eens teruggelezen)..

enige wat ik niet kan terugvinden is wat voorwaarden bij Rabobank zijn...met name betreft tijd tussen wijzigen hypotheekvorm en oversluiten...Stel dat ik een jaar lang na wijzigen hypotheekvorm (van aflossingsvrij naar annuteiten/lineair) niet mag oversluiten (van annuiteiten/lineair terug naar aflossingsvrij), dan kan ik bereken of/wat mijn voordeel is. Als verschil dan nog marginaal is dan wijzig ik nu al mijn rentecontract van mijn huidige aflossingsvrije deel van 96K en kies ik voor nieuwe rentevaste periode van 1 jaar. Ga dan van 4.8% naar 1.15% (vergoedingsrente ~14K, zal netto rond 7K zijn schat ik in).

Zodra/als rente voor 20jr rond 1.25% of lager is dan overweeg ik langer vast te zetten...
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Aflossingsvrije hypotheek en verhuizen

Bericht door nerd01 »

Overigens kun je er, als je toch wilt blijven wonen, ook voor kiezen om de aflossingsvrije lening om te zetten naar een annuitaire lening. Dan is de boete aanzienlijk lager.
@Renske: Omzetten naar lineaire lening i.p.v. annuitair is toch nog gunstiger voor de verlaging van de boete?
Plaats reactie