Spaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mhasK
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 okt, 2020 4:22 pm

Spaarhypotheek

Bericht door mhasK »

Hoi Allemaal,
Ik loop al een tijd rond met een vraag wat ik nu het beste kan doen met mijn huidige hypotheek: door laten lopen, bijstorten of aflossen? En wat zou ik dan kunnen bijstorten of aflossen? Of de hele boel in een keer aflossen?

Gegevens:
Postbank Spaarhypotheek met 30 jaar looptijd (loopt af in maart 2029) en rentepercentage 7,7%. Maandelijkse kosten bedragen Ôé¼589
Hypotheekbedrag Ôé¼83369
Tot nu toe gespaard: Ôé¼40865
WOZ waarde huis (1-1-2019) Ôé¼440000
we hebben een inkomen van ca 75K per jaar.

Ik hoor graag jullie mening. Veel dank.
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Spaarhypotheek

Bericht door nerd01 »

Hoelang duurt je rentevaste periode nog?
mhasK
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 okt, 2020 4:22 pm

Re: Spaarhypotheek

Bericht door mhasK »

De rentevaste periode loopt af in november 2027
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek

Bericht door SimpleMind »

Allereest zou ik zeker niet aflossen. Ook zeker niet alles in een keer aflossen. De spaarhypotheek met deze rente is heel erg interessant, zelfs bij deze lage hypotheek en hoge WOZ waarde.

Wat kun je wel doen:
  • Vragen om een maximale extra storring te doen:
    Het lijst er op dat er in het verleden al extra is gestort maar dat kan ook door een eerdere rentewijziging komen. Hierdoor is het moeilijk in te schatten wat er mogelijk is. Het is afhankelijk van de inleg/premie op de spaarhypotheek tot nu toe. Vraag het gewoon aan ING. Zij kunnen dit precies aangeven. Ik verwacht een bedrag tussen 0 en maximaal 3k.
  • De looptijd iets inkorten:
    Dit is normaal gespoken in deze fase niet echt interessant maar op basis van deze rente zou je het toch kunnen overwegen. Als de rente in 2027 veel lager zou worden verdwijnt het voordeel van de spaarhyptheek bijna helemaal. In dat geval lijkt het juist gunstiger om de hyptheek in te korten tot de datum van de renteherziening.
    Als je verwacht dat de rente dan weer hoog is, zeg hoger dan 5% ofzo, is dit niet echt rendabel. Maar als de rente straks lager is kun je beter iets inkorten en daardoor eerder profiteren van het hoge rentepercentage.
  • Combineren van de twee bovenstaande punten. Door inkorten kun je zeer waarschijnlijk iets meer extra storten dan zonder inkorten. Hierdoor profiteer je direct van de hoge rente. Let wel: verder inkorten dan tot de renteherziening is geen goed plan.
Daarna zou ik de hypotheek gewoon rustig laten doorlopen. Dat is gunstiger dan alles afkopen en aflossen.....
Plaats reactie