Kopen in onverdeeldheid als student

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Pim Doeswijk
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 05 okt, 2020 1:10 pm

Kopen in onverdeeldheid als student

Bericht door Pim Doeswijk »

Hallo allen,

ik ben met een aantal medestudenten aan het kijken naar een manier waarop wij met zijn 5'en samen kunnen wonen in Delft. Een huurhuis waar in ├®├®n keer 5 nieuwe personen kunnen intreden is bijna onmogelijk te vinden, daarom rees bij mij de volgende vraag op: is het voor ons mogelijk om gezamenlijk een huis te kopen? Mijn intu├»tie zegt dat dit helemaal niet kan, zeker omdat wij allen fulltime studeren en slechts bijbaantjes hebben. Echter bedacht ik mij dat wij als studenten een hele betrouwbare "inkomstenbron" hebben, namelijk onze studielening, die gebruikt zou kunnen worden om de hypotheek van het huis af te lossen. Bij een maximale lening is dit bijna Ôé¼900 per maand per persoon, wat in totaal dus meer dan genoeg is om maandelijks netjes de hypotheek af te lossen. Het enige risico zou in dit geval zijn dat het huis in waarde daalt, waardoor wij met een studieschuld blijven zitten als we het huis verkopen. Echter zou dit niet anders zijn wanneer we allemaal Ôé¼300 - Ôé¼400 per maand "weggooien" door huur te betalen.

Afgezien van de problemen die het gezamenlijk kopen van een huis (zeker als student) met zich mee kunnen brengen, want daar zijn wij ons zeker bewust van, kan iemand duidelijkheid geven of het kopen van een huis op deze manier bespreekbaar is, of dat je vierkant uitgelachen en naar de deur verwezen wordt door de bank?

Alvast bedankt!

Groet,

Pim Doeswijk
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Kopen in onverdeeldheid als student

Bericht door Rense »

Hoi Pim,

Supercreatief idee. En zou, mits goed doorgerekend, ook nog wel eens haalbaar kunnen zijn. Maar helaas zijn geldverstrekkers een stuk minder creatief.

Een lening aangaan middels betaling uit een andere lening zullen zij niet toestaan. Je lost de hypotheek feitelijk af uit de opbouw van de studieschuld. Dat gaat er bij hen niet in.

Wellicht zou je het middels crowdfunding kunnen proberen maar dan wordt het gelijk weer een stuk minder aantrekkelijk.

Ik ben bang dat hij bij een mooi idee blijft :)
Plaats reactie