Aflossen / inkorten interpolis spaargarant (obvion)

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sconie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 sep, 2020 4:40 pm

Aflossen / inkorten interpolis spaargarant (obvion)

Bericht door Sconie »

Hallo!

Ik heb in 2008 (5.2%) een aflossingsvrije hypotheek en spaargarant polis (50k) bij obvion afgesloten en deze in 2018 (2.9%) voor de resterende periode van 20 jaar vastgezet. Als er geen tegenvallers zijn, heb ik mijn aflossingsvrije gedeelte in 2022 afbetaald en ik wil natuurlijk ook zo snel mogelijk van de spaarhypotheek af. Ik heb gevraagd of inkorten van de looptijd mogelijk is, maar dit kon niet (? ┬┐) . In 2019 heb ik 6500 extra gestort en onlangs 3750 afgelost op de spaarhypotheek. Ik mag van obvion 20% boetevrij aflossen per jaar maar door de fiscale regels kwam het bovenstaand bedrag naar voren. Hier was ik mij niet van bewust. Dit houdt in dat ik waarschijnlijk veel langer vast zit aan de spaarhypotheek dan voorgenomen. Zodra het spaargedeelte 40k heeft bereikt kan ik deze boetevrij aflossen maar dit gaat (zonder verdere stortingen/aflossingen die overigens erg laag zijn ivm de bandbreedte) nog tot midden 2029 duren! Heeft iemand de gouden tip voor mij om toch zo snel mogelijk van deze spaarhypotheek af te komen? En is het normaal dat banken weigeren om de looptijd te verkorten?

Vriendelijke groet!
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Aflossen / inkorten interpolis spaargarant (obvion)

Bericht door Rense »

De makkelijkste, maar niet meest fiscaal vriendelijke, manier is om de opgebouwde waarde nu af te lossen en het leningsdeel om te zetten naar aflosvrij. Vervolgens kan je dat, net als je nu met je aflosvrije deel doet, aflossen wanneer je wilt.

De inlossing van de opgebouwde waarde dan fiscaal zonder consequenties maar je verliest een stukje belastingvoordeel vandaar dat dit niet de meest fiscaal vriendelijke methode is. Over de gehele looptijd denk ik wel dat het een goede oplossing is omdat je per saldo minder rente betaald.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Aflossen / inkorten interpolis spaargarant (obvion)

Bericht door SimpleMind »

Wat is de WOZ waarde? En wat is je tarief voor de inkomstenbelasting?

Als je alleen een spaarhypotheek overhoudt van 50k dan is het fiscale voordeel wellicht ook bijna nul. In dat geval is afkopen/aflossen en omzetten misschien zelfs wel voordeliger. Bij de spaarverzekering zitten meestal ook kosten voor de ORV.
Sconie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 sep, 2020 4:40 pm

Re: Aflossen / inkorten interpolis spaargarant (obvion)

Bericht door Sconie »

Bedankt voor de reacties!


WOZ is 140K, inkomen is 50K, Opgebouwde spaarwaarde is 19K.


Belastingvoordeel is mijn inziens niet leading aangezien ik het resterende bedrag begin 2023 zou kunnen aflossen. Tenzij er hoge oversluitkosten bij komen kijken of afkoop boetes.

Vriendelijke groet!!
Sconie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 sep, 2020 4:40 pm

Re: Aflossen / inkorten interpolis spaargarant (obvion)

Bericht door Sconie »

ORV is 30 euro per jaar
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Aflossen / inkorten interpolis spaargarant (obvion)

Bericht door Rense »

Dan lijkt omzetting naar aflosvrij met inlossing van het opgebouwde saldo geen probleem.

Overleg even met je adviseur welke mogelijkheden er zijn.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Aflossen / inkorten interpolis spaargarant (obvion)

Bericht door SimpleMind »

Even terugkomend op het voordeel van de hypotheekrenteaftrek.
Op basis van de getallen is een klein voordeel over de hele looptijd wel mogelijk maar het is zeer minimaal. Op de kortere termijn is dat voordeel eigenlijk niet aanwezig als je versneld kunt aflossen.
Als je kunt omzetten en aflossen zou ik dat op dit moment wel doen (vooral gezien je wens om van de hypotheek snel af te lossen).
Plaats reactie