verhuizen en aflossingsvrije deel

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

cris-999
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 4:53 pm

verhuizen en aflossingsvrije deel

Bericht door cris-999 »

Ik heb nu een spaarhypotheek (afgesloten 2009) met 80K aflossingsvrij (oorspronkelijk 100K) en 120K spaar. Ons huis is nu 260K waard en stel dat ik verhuis naar een woning van 360K. Dan heb ik 100K extra hypotheek nodig. Moet dit volledig afgelost worden of mag ik hier ook een deel van aflossingsvrij lenen en is dit ook aftrekbaar?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: verhuizen en aflossingsvrije deel

Bericht door SimpleMind »

Als je dat deel van de lening geheel aftrekbaar wilt hebben zal het extra bedrag volledig afgelost moeten worden (tenminste annuitair).
Er zijn wel mogelijkheden om een deel hiervan aflossingsvrij te houden, mits passen op inkomen etc, maar dan is dat deel niet aftrekbaar.

Je kunt echter misschien wel een beetje spelen met je huidige spaardeel. Dit is fiscaal gezien nu namelijk ook aftrekbaar.
Als je dat deel (doelbedrag) verlaagt wordt je inleg daardoor minder en dat kun je dan gebruiken om af te lossen op de nieuwe lening.
Niet de meest voordelige oplossing maar het is een mogelijkheid die wat flexibiliteit biedt, afhankelijk van het totale plaatje.

Maar om dit totaal goed in beeld te brengen is een goed gesprek bij een adviseur echt een eerste stap....
Plaats reactie