Een vraag aan kenners.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

lekkerleven
Berichten: 2
Lid geworden op: do 10 sep, 2020 4:54 pm

Een vraag aan kenners.

Bericht door lekkerleven »

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag en weet niet zo goed wat ik moet doen.

Ik heb een huis gekocht in 2014 het huis heb ik destijds gekocht voor 227500. De hypotheek heb ik toen vastgezet destijds voor 15 jaar annuïteiten 136500 en lineair 91000 beide tegen een rente van 3,85 mijn maandelijkse bruto tarief ligt rond de 1180 en netto 940.
Nu op dit moment zit ik rond de 190.000 aan hypotheek en het huis is getaxeerd rond de 380.000 maar door de gekte op de huizenmarkt zou die zelfs rond de 400.000 ton weg moeten gaan aldus de makelaar.
Maar ik ben eigenlijk niet van plan om te verhuizen omdat ik erg geliefd ben aan deze plek dichtbij het centrum met grote stadstuin wat de meeste hier niet hebben. wat destijds een koopje is geweest, nu wil ik graag de maandlasten lager hebben en zat ik in 1e instantie te denken aan de helft aflossingsvrij en de rest annuïteiten alleen hier moet ik een boete rente betalen van rond de 30.000 euro.
Alleen met de huidige lage rentes en eventuele inflatie kan het weer verstandig zijn.

Mijn vraag is wat zouden jullie doen in deze situatie en is het wel verstandig,of gewoon deze hypotheek houden en laten aflopen en dan opnieuw oversluiten over 9 jaar ?

Alvast bedankt,
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Een vraag aan kenners.

Bericht door webka »

Het is een kwestie van prioritering. Wat vindt jij het meest belangrijk: Aflossen of lage maandlasten.
En vervolgens: Stel je kiest voor de laagste maandlasten (en flexibiliteit), hoe zit het dan met de betaalbaarheid op langere termijn. Hoe is je pensioen bijvoorbeeld, hoe oud ben je.

Maar concreet, stel je vindt lage lasten het meest belangrijk, dan kan je nagenoeg de gehele hypotheek aflossingsvrij financieren (BOX 3).
Stel woning 400k; 190k hypotheek; 30k boete en 4k kosten (taxatie/advies/notaris). rente 30 jaar vast, dan betaal je grofweg de komende 30 jaar, bij minimale afloseisen (200k aflosvrij, rest annuitair), Ôé¼ 422 per maand. En volgend jaar krijg je nog eens 10k terug van de belasting. Wanneer je die aflost, daalt je last nog eens naar Ôé¼ 385 voor 30 jaar lang. Daar kan je geen buil aan vallen.
Eventueel los je dan zelf extra per maand/jaar af... maar noodzaak is er niet.
lekkerleven
Berichten: 2
Lid geworden op: do 10 sep, 2020 4:54 pm

Re: Een vraag aan kenners.

Bericht door lekkerleven »

Hoi Webka,

Bedankt voor je reactie. Ik ben momenteel 37 partner 35 en hebben 2 jonge kinderen van 2 en 5 jaar.
Ik zelf wilde meer voor de lage maandlasten gaan. qua pensioen we werken beide voor de overheid dus dat zit naar mijn menig redelijk goed. Ook zullen we in de loop der jaren zelf ook extra aflossen en verwacht ik nog wat salaris verhogingen qua carrière.
Ons gaat het in 1e instantie er meer om dat we ons niet zorgen hoeven te maken. Zelf houden we ook van vakanties en willen dat onze kinderen later goed kunnen studeren een verschil van bijna 500 euro netto per maand is toch een hoop geld.

Ik wist niet dat je tegenwoordig volledig aflossingsvrij kan doen? En bij welke bank zou dit eventueel kunnen? Zit ik verder niet aan de looptijd gebonden ik heb er nu 6 jaar opzitten...

Alvast bedankt voor je reacties.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Een vraag aan kenners.

Bericht door webka »

lekkerleven schreef:Hoi Webka,

Bedankt voor je reactie. Ik ben momenteel 37 partner 35 en hebben 2 jonge kinderen van 2 en 5 jaar.
Ik zelf wilde meer voor de lage maandlasten gaan. qua pensioen we werken beide voor de overheid dus dat zit naar mijn menig redelijk goed. Ook zullen we in de loop der jaren zelf ook extra aflossen en verwacht ik nog wat salaris verhogingen qua carrière.
Ons gaat het in 1e instantie er meer om dat we ons niet zorgen hoeven te maken. Zelf houden we ook van vakanties en willen dat onze kinderen later goed kunnen studeren een verschil van bijna 500 euro netto per maand is toch een hoop geld.

Ik wist niet dat je tegenwoordig volledig aflossingsvrij kan doen? En bij welke bank zou dit eventueel kunnen? Zit ik verder niet aan de looptijd gebonden ik heb er nu 6 jaar opzitten...

Alvast bedankt voor je reacties.
Zolang je onder de 50% financiert kan het eigenlijk overal. Lange rvp is dan wel handig. AEGON heeft over het algemeen lage rentes voor aflossingsvrij en 20/30 jaar vast.
Wel heb je geen recht meer op rentaftrek, indien je 1e hypotheek van na 2013 is. Dus wanneer je niet onder het "overgangsrecht" valt. Gezien de lage rente en waarde woning maakt dat niet zoveel uit. maar wel goed om te realiseren dat je bruto last dus ook je netto last is. Looptijd wordt dan gewoon 30 jaar. Gesprek met advsieur lijkt me zinvol waarbij je duidelijk aangeeft dat je lage lasten belangrijker vindt dan aflossen fiscaal voordeel.
En nogmaals, zet de rente dan wel lang vast.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Een vraag aan kenners.

Bericht door SimpleMind »

Kleine aanvulling op bruto last is is netto last. Door de afbouw van Wet Hillen zal de daadwerkelijke netto last zelfs iets hoger uitvallen. In het begin is dat bijna verwaarloosbaar, maar dit loopt de komende jaren wel langzaam op.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Een vraag aan kenners.

Bericht door Rense »

Als je alleen lagere maandlasten wilt kun je er ook voor kiezen om de rente niet open te breken en alleen om te zetten naar aflosvrij. Je betaald dan geen boeterente, alleen taxatie (ivm aantonen minimale waarde van 380.000) en advieskosten.

Het kan zijn dat de rente voor aflossingsvrij een paar tienden hoger is dus check dat even.

Je kunt dan vrijwillig gaan aflossen als je dat wilt waardoor je maandlasten verder dalen.

Wellicht kun je ook nog rentemiddeling toepassen maar dat kan niet bij elke geldverstrekker.

Hiermee spaar je de boeterente uit en krijg je meer flexibiliteit.

Je kunt er ook voor kiezen om 1 deel om te zetten en 1 deel te laten lopen in de huidige vorm. Daarmee houd je nog een deel renteaftrek over.
Mite
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 5:48 pm

Re: Een vraag aan kenners.

Bericht door Mite »

Hallo ik heb een vraag wij hebben 45000 euro overwaarde. En kopen een andere woning hoe zit het met deze overwaarde kunnen we dat gebruiken voor een nieuwe keuken. Nieuwe vloer nieuwe meubels miss een andere auto
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Een vraag aan kenners.

Bericht door SimpleMind »

Je stelt je vraag bij een heel ander onderwerp dat is gestart door iemand anders. Je kunt hiervoor beter een nieuw onderwerp starten.
Plaats reactie