Bankspaarhypotheek + aflossing? schenking

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Matrix
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 04 sep, 2020 10:58 pm

Bankspaarhypotheek + aflossing? schenking

Bericht door Matrix »

In 2010 heb ik het volgende afgesloten bij wat ondertussen nationale Nederlanden is geworden.
Deel 1: 53.000
Aflossingsvrij
Deel 2: 71.000
Bankspaar (nooit eerder bijgestort oid, opgebouwd spaardeel momenteel ca 14.000Ôé¼)
Woningwaarde ca 200.000Ôé¼

Momenteel 4,8% rente, rentevast periode loopt af 1-12-2020
Dit jaar krijg ik ook nog een schenking waarvan naast een verbouwing ook 21.000Ôé¼ in de hypotheek moet worden gestoken ivm vrijstelling.
Doel is daarbij zo laag mogelijke maandlasten. Ik wil niet aflossen op het aflossingsvrije deel omdat daar tegen einde looptijd in 2040 een ander voorziening is getroffen.

Nu zie ik echter door de bomen het bos niet meer. Bijstorten op het spaardeel kan ivm bandbreedte voor slecht een beperkt deel, consequenties van aflossen op het bankspaardeel zijn me wat onduidelijk.

Iemand die wat meer licht in de duisternis kan brengen?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bankspaarhypotheek + aflossing? schenking

Bericht door M_1 »

Als het gaat om een schenking vanuit de 'verhoogde vrijstelling' (omdat je zegt dat je het in de hypotheek 'moet' storten), dan moet dat geld gebruikt worden voor het verlagen van de schuld. Een storting op de bankspaarrekening is in dat geval niet 'toegestaan'. Als je het aflossingsvrije deel niet wil aflossen, dan zul je dus de bankspaarschuld moeten verlagen. Of je dan kunt kiezen voor verlagen van de maandlasten of voor inkorten van de looptijd hangt van de hypotheekvoorwaarden af, dat zul je dus zelf kunnen nalezen.
Plaats reactie