SimpleMind schreef:Beste Mirjam,
Op basis van de getallen denk ik dat het gunstig is om extra bij te storten en iets (niet veel) in te korten. Er lijkt echter een conflict te zitten in de getallen.
Op basis van 23k spaarsaldo, 3% rente, € 52 euro inleg en eindatum 9-2031 lijkt het doelbedrag van 52k niet te worden gehaald.
Mijn eerste gedachte is om spaar te optimaliseren (niet te veel inkorten) en vervolgens te kijken naar het aflossingsvrije deel.
Het lijkt vanwege de rentepercentages misschien wel interessanter om eerst de spaarhypotheek versnelt af te lossen maar dat is meestal niet het geval.
Voor ik echter echt iets concreets kan zeggen moeten eerst de getallen helder zijn.
Ik dacht dat ik al gereageerd had op je bericht maar blijkbaar is het bericht niet doorgekomen.
Bedankt voor je reactie! Klopt inderdaad dat met maandinleg van 52 euro het niet gehaald wordt. De 52 euro was gesteld op dat ik nog belegging erop had zitten. Die is inmiddels veranderd naar bankspaarhypotheek maar we hebben het maandbedrag niet verhoogd maar storten per jaar een extra inleg. Nu in totaal 7400 extra gestort. Ik zou de maandinleg kunnen verhogen zodat ik op het eind uitkom op de 52000 maar vraag me af of het niet voordeliger is om die versnelt af te lossen. De rente aftrek is niet veel wat ik krijg in totaal 100 per maand voor deze hypotheek en mijn aflossingsvrije hypotheek. Met einde deze hypotheek loopt de aftrek ook af.