Vragen spaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mudden
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 19 aug, 2020 12:11 pm

Vragen spaarhypotheek

Bericht door Mudden »

Beste mensen,
Mooi en duidelijk forum hebben jullie!
Zelf weet ik (te) weinig van hypotheekzaken.
Via verkoop van een stukje grond kwam ik ineens weer in het jaaroverzicht van de Hypotheek terecht.
Wij hebben in 2011 een spaarhypotheek afgesloten van 245k met de helft spaar en de andere helft aflossingsvrij.
Na 9 jr is het totaal betaalde hypotheekrente bedrag bijna 7000 eur. Hoe kan dit bedrag ooit 122k worden als de totale looptijd 25 jr is en we dus nu al op globaal 1/3 zitten? Ongetwijfeld maak ik een denkfout.
Hoor graag van jullie.
Groet, Mudden
Mirjam50
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 04 sep, 2020 4:06 pm

Re: Vragen spaarhypotheek

Bericht door Mirjam50 »

Is het belegging of echt alleen spaarhypoteek? Ik had eerst ook alleen belegging die heb ik toen helemaal omgezet in sparen. Heb je wel eens tussendoor advies gesprek met je bank?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Vragen spaarhypotheek

Bericht door SimpleMind »

Ik vraag me een beetje af of er hier niet een aantal dingen door erlkaar worden gehaald. Je spreekt over betaalde hypotheekrente, waar de spaarverzekering of bankspaarrekening in eerste instantie vooral gevuld wordt door het inleggen van premie of spaarinleg. Rente voor de opbouw van het spaarsaldo is eigenlijk iets wat pas later echt gaat spelen.

Overigens is het niet zo dat je na een derde van de looptijd al op ongeveer een derde van het te sparen bedrag zit. Vaak is dat na 1/3 van de tijd pas zo'n 15-20%.
Het genoemde bedrag van 7000 is echter wel erg laag. Ik denk dat het handig is om je adviseur nog eens te laten uit leggen hoe je hypotheek precies in elkaar zit....
Plaats reactie