Hypotheek/woning op 1 of 2 namen i.v.m. kindsdeel

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

florcura01
Berichten: 1
Lid geworden op: di 28 jul, 2020 11:57 am

Hypotheek/woning op 1 of 2 namen i.v.m. kindsdeel

Bericht door florcura01 »

Gezien de misschien wat bijzondere (alhoewel, zo bijzonder nu ook weer niet) situatie, heb ik hier nog niet echt iets over kunnen vinden. Hopelijk kunnen jullie mij hier verder mee helpen.

Samen met mijn partner heb ik bijna tien jaar geleden een woning gekocht. Wij zijn niet getrouwd en hebben samen geen kinderen, maar hebben een samenlevingsovereenkomst + testament en zowel de hypotheek als de woning staat op dit moment op ons beider naam. Mijn partner is ruim 20 jaar ouder dan ik en heeft uit een eerder huwelijk kinderen waarmee een slechte verstandshouding is. Hij wil graag voorkomen dat bij zijn overlijden zijn kinderen aanspraak kunnen doen op een deel van het vermogen i.v.m. het verplichte kindsdeel (al weten we dat dat pas echt kan zodra ook ik ben overleden).

Wij zijn daarom aan het onderzoeken ├│f en zo ja, hoe wij dit kunnen vastleggen. Volgens mij zijn er vier dingen waar rekening mee moet worden gehouden, maar ik ben even het spoor bijster :mrgreen:

- Eigendomsakte van de woning: op beider naam
- Hypotheek: op beider naam
- Samenlevingsovereenkomst
- Testament (van mij): ik wijs aan mijn partner als enige erfgenaam. Bij zijn overlijden gaat mijn deel naar mijn broer.
- Testament (van hem): wijst aan mij als enige erfgename. Legateert aan ieder van zijn kinderen een bedrag gelijk aan het erfdeel dat zij zouden hebben gekregen indien zij samen met mij als erfgenaam tot zijn nalatenschap waren geroepen.

Volgens mij moet dus in ieder geval zijn testament worden aangepast, maar we willen daarnaast voorkomen dat - zodra ik het huis verkoop -, de eventuele overwaarde deels opeisbaar is als kindsdeel (bij mijn overlijden of faillissement oid). Is dat iets wat aan te passen is door (theoretisch) de eigendomsakte op ├®├®n naam te laten zetten, zodat alleen ik eigenaar ben? Nog even afgezien van wat een hypotheekverstrekker daarvan vindt.

Lang verhaal kort: is er een manier waarop wij het kindsdeel dusdanig kunnen beperken dat hun aanspreek niet geldt voor het deel wat wij samen opbouwen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheek/woning op 1 of 2 namen i.v.m. kindsdeel

Bericht door rambagts »

Uw vragen zijn terecht maar een antwoord geven wordt lastig.

U wilt in uw testament opnemen dat uw erfdeel naar uw partner gaat en bij zijn overlijden naar uw broer.
Stel dat u morgen overlijdt en uw partner over 20 jaar. Uw partner maakt in die 20 jaar uw erfdeel op. Leeft uw broer dan nog? zo niet wat dan?
Als het uw wens is dat uw broer erft na uw overlijden en het overlijden van uw partner dan moet uw partner dit ook opnemen zijn zijn testament.

Uw partner kan zijn kinderen ook onterven. Als kinderen dan beroep doen op hun legitieme portie krijgen ze maar de helft.

Ik adviseer u en uw partner op bezoek te gaan bij een goede notaris (vraag eens rond in de familiekring). Een eerste oriënterend gesprek is vaak gratis.
Plaats reactie