Aflossingvrije hypotheek na 2013

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Justmeandonlyme
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 jul, 2020 7:15 pm

Aflossingvrije hypotheek na 2013

Bericht door Justmeandonlyme »

Ik moet nog een gesprek plannen met mijn bank. Maar misschien kan iemand mij hier al wat duidelijkheid geven.

Ik heb in na 2013 een hypotheek afgesloten volledige aflos annuïteit.
Nu wil ik gaan verhuizen en zou ik graag bij mijn volgende huis 50% annuïteit en 50% aflossingsvrij willen. Ik weet dat ik geen hypotheekrente aftrek krijg op het aflossingsvrij gedeelte.
Echter is het mogelijk om die 50 % aflossingsvrij te krijgen? Ook op het gedeelte (hypotheek) die ik binnen 23 jaar moet aflossen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Aflossingvrije hypotheek na 2013

Bericht door Rense »

Ja, dat kan (mits passend op inkomen en marktwaarde van de woning). De rente over het aflosvrije deel is inderdaad niet aftrekbaar.
Justmeandonlyme
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 jul, 2020 7:15 pm

Re: Aflossingvrije hypotheek na 2013

Bericht door Justmeandonlyme »

Dankjewel Rense voor je antwoordt.
Ik heb onlangs een gesprek gehad met een adviseur en die gaf mij te kennen dat ik maar 20 procent aflossingsvrij kon krijgen. Dit had hij bijna meerdere aanbieders gecheckt.

Korte info van mijn situatie.
In 2013 annuïteitenhypotheek afgesloten voor 140.000, inmiddels afgelost tot 118.000. Huidige marktwaarde woning circa 180.000.
Dus overwaarde circa 60.000 euro

Ik wil een huis kopen rond de 265.000. ├ë├®n deelname moet dus binnen 23 jaar worden afgelost en het nieuwe deel 30 jaar.

Ik zit nu bij de rabobank, is het verstandig om daar nog een gesprek aan te gaan over de mogelijkheden? De onafhankelijke adviseur zeg dus circa 20% aflossingsvrij. Zou de Rabobank wel mee 40 a 50 procent kunnen komen? Ik lees dat rabobank niet negatief tegenover half aflossingsvrij staat. Salaris is room voldoende voor de hypotheek. Dat moet het probleem niet zijn.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Aflossingvrije hypotheek na 2013

Bericht door Rense »

Goedemiddag,

Een aflosvrije hypotheek mag tot maximaal 50% van de waarde van de woning. Dit is in jouw geval wel een BOX 3 lening omdat je niet voldoet aan het aflossingscriterium.

De rest kan dan annuïtair en is wel een BOX 1 lening met dus een aftrekbare rente.

Let op! NHG is niet mogelijk met een dergelijke constructie. Je rente wordt dus wel hoger dan zou kunnen maar daar staat dus de lagere aflosverplichting tegenover.

Welke geldverstrekker heeft je voorkeur?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Aflossingvrije hypotheek na 2013

Bericht door Rense »

Atari, ik zie wel vaker halve waarheden van je voorbij komen. Ook nu weer. Je kunt niet meer lenen door een gedeelte in BOX 3 te financieren. Juist minder omdat de toetsing zwaarder is. Maar goed, volgens mij ben je zelf geen adviseur maar let er even op voor je wat roept. Kan best verwarrend zijn voor iemand die een vraag stelt.
Plaats reactie