Antwoorden hypotheekadviseurs bij kennismakingsgesprek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Koopkoning
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 jul, 2020 8:02 pm

Antwoorden hypotheekadviseurs bij kennismakingsgesprek

Bericht door Koopkoning »

Ik heb met drie verschillende hypotheekadviseurs gesprekken gevoerd om kennis te maken. Er is nog geen opdracht opgesteld.

Nu is de hoogte van de maximale hypotheek die ze me aanraden ongeveer gelijk, maar de percentages verschillen nogal. Voor 10 jaar wisselt het tussen 1,10% en 1,39% en voor 20 jaar vastgezet verschilt het tussen 1,47% en 1,80%.

Bovendien is wil een adviseur geen percentages noemen. Volgens deze zou ik voldoende hebben aan het maximale hypotheekbedrag.

Ook is er een die meent dat NHG weinig oplevert. De eenmalige kosten zouden nauwelijks opwegen tegen het rentevoordeel op de hypotheek van 70.000. Ik dacht dat NHG meer voordelen had, zoals de risico's bij werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid beperken.

Wat vinden jullie van een percentageverschillen?
Wat vinden jullie ervan dat de ene adviseur geen percentages wil noemen?
Wat vinden jullie van het standpunt dat NHG enkel van meerwaarde is wanneer het rentevoordeel van de hypotheek opweegt tegen de kosten?

Hartelijk dank.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Antwoorden hypotheekadviseurs bij kennismakingsgesprek

Bericht door rambagts »

- Verschillen zijn gebruikelijk en hangen ook af van de voorwaarden. Denk aan bv het (gratis) meenemen van de hyp. naar een ander huis
als je ooit verhuist.
- Dat een adviseur niet het achterste van zijn tong laat zien tijdens een gratis eerste oriëntatiegesprek is gebruikelijk.
- NHG: zonder verdere gegevens zoals waarde woning, ben je in loondienst (en goed verzekerd) of een onverzekerde zzp'r? is het lastig
advies te geven.
Koopkoning
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 jul, 2020 8:02 pm

Re: Antwoorden hypotheekadviseurs bij kennismakingsgesprek

Bericht door Koopkoning »

Dankjewel rambagts. Duidelijk.

Ik ben in loondienst, dus mogelijk adviseerde de adviseur daarom dat NHG niet nodig is.

Ik snap dat de adviseur niet alles weggeeft, maar volgens de consumentenbond zijn dat vragen waar je tijdens de kennismaking antwoord op mag verwachten:
https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... ekadviseur
Plaats reactie