Gevolgen voor hypotheek bij verhogen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Koopkoning
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 jul, 2020 8:02 pm

Gevolgen voor hypotheek bij verhogen

Bericht door Koopkoning »

Ik krijg tegenstrijdige adviezen van hypotheekadviseurs over het vastzetten van de rente voor een hypotheek. Ik wil een hypotheek bij de bank afsluiten en daarnaast een lening van mijn ouders omdat ik een beperkt inkomen heb. De lening bij mijn ouders staat bekend als de zgn. ÔÇÿfamiliebankÔÇÖ. Aangezien ik op termijn meer ga verdienen, wil ik die familiebank dan kwijt en mijn hypotheek bij de bank verhogen.

Nu zegt de ene adviseur dat het verstandig is om de rente vast te zetten voor 20 jaar, omdat dat voordeliger zou wanneer ik de hypotheek wil verhogen. Deze gaf aan dat er bij een hypotheek waarbij de rente vaststaat voor een periode van minder dan 10 jaar er getoetst wordt aan de ÔÇÿ5% regelÔÇÖ. Als ik het goed begrepen heb houdt dat in dat ik minimaal 5% van de hypotheeklasten moet kunnen opbrengen, ongeacht wat de rente op dat moment is.

De ander zegt daarentegen dat er bij het verhogen van de hypotheek niet uitmaakt of ik de rente heb vastgezet en voor hoelang. Deze zei ook dat er voor het verhogen van de rente altijd naar de huidige rente wordt gekeken.

Wie heeft gelijk?
Maakt het voor het verhogen van mijn hypotheek uit of ik een hypotheek heb waarbij de rente voor 10 of voor 20 jaar vaststaat?
Kan ik de rente van mijn hypotheek aanhouden indien ik mijn hypotheek verhoog?
Verder hoor ik het graag als er nog andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden.

Hartelijk dank.