Verkoop berging ÔÇô gevolgen voor hypotheek?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Lotte
Berichten: 3
Lid geworden op: do 18 jun, 2020 6:57 pm

Verkoop berging ÔÇô gevolgen voor hypotheek?

Bericht door Lotte »

Hi,

Ik heb een gecompliceerde situatie en zoek advies over wat te doen met de hypotheek.

Ik ben eigenaar van een appartement in Amsterdam, maar ben woonachtig in Londen, UK. Ik heb geen inkomen in NL, maar heb een huurder in mijn flat.
Mijn flat is 3 hoog, er zijn ook eigenaren op 1 en 2 hoog, en we willen gezamenlijk de bergingen op de 4de verdieping als casco verkopen zodat deze omgebouwd kunnen worden en verkocht als appartement.

Ik neem aan dat (na splitsing etc) de verkoop moet worden geregistreerd via de notaris en dat dit invloed heeft op mijn hypotheek.
Ik heb een aanzienlijke overwaarde in het appartement (200k), en heb een deel gespaard voor aflossing (het is een bankspaar hypotheek).
Het is nog niet duidelijk hoeveel het zou opleveren, maar we hebben het hier misschien over 25 tot 50k EUR.
De waarde van het appartement zal niet onder de originele verkoopwaarde van 10 jaar geleden vallen.

Wat zijn de gevolgen?
Moet ik mijn hypotheek oversluiten of is het minder dramatisch?
Is het een probleem dat ik in het buitenland woon en dus geen nieuwe hypotheek kan afsluiten op inkomen?
Is het een probleem dat ik een huurder heb en mijn bank dit niet weet?
Heeft iemand hiermee wellicht ervaring?

Dank!
Lotte
Lotte
Berichten: 3
Lid geworden op: do 18 jun, 2020 6:57 pm

Re: Verkoop berging ÔÇô gevolgen voor hypotheek?

Bericht door Lotte »

Hi Atari,

Dank voor je antwoord. Zie het nu pas, want nooit notificatie ontvangen.

Mijn bank is ING, en die zijn niet op de hoogte van de verhuur, en ik denk dat dit inderdaad 'illegaal' is.

Het klinkt alsof dit problemen kan veroorzaken.
We hebben een heel mooi bod binnen, en ik wil er wel erg graag mee verder gaan.
Als we een taxatierapport hebben dat laat zien dat de verkoopwaarden van de appartementen nog steeds ruime overwaarde hebben, zou dit helpen toestemming van de bank te krijgen?

Alvast bedankt!
Lotte
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Verkoop berging ÔÇô gevolgen voor hypotheek?

Bericht door Rense »

Je hebt zo'n beetje alles tegen wat je tegen kunt hebben. Geen NL ingezetene, niet NL belastingplichtig, illegale verhuur, kortom zodra je iets wilt aanpassen val je uiteindelijk door de mand en zal de ING de hypotheek opeisen.

Niet aan beginnen dus of het totaal verkopen.

Er zijn helaas geen andere opties.
Lotte
Berichten: 3
Lid geworden op: do 18 jun, 2020 6:57 pm

Re: Verkoop berging ÔÇô gevolgen voor hypotheek?

Bericht door Lotte »

Dank Rense.
Heel duidlelijk, en natuurlijk niet waar ik op hoopte, maar wel waar ik bang voor was.
Zou het een verschil maken als ik geen huurder had?
dank!
L
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Verkoop berging ÔÇô gevolgen voor hypotheek?

Bericht door Rense »

Hoi Lotte,

Helaas maakt dat niet uit. Omdat je niet NL ingezetene en NL belastingplichtig bent kan je normaliter geen NLse hypotheek krijgen. Waarschijnlijk heb je de hypotheek geregeld toen de situatie anders was, maar nu de situatie veranderd is zijn er helaas geen andere opties.
Plaats reactie