Aflossingsvrije hypotheek meenemen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

FSOL
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 jun, 2020 12:55 am

Aflossingsvrije hypotheek meenemen?

Bericht door FSOL »

Vraagje.
Wij hebben 2 verschillende aflossingsvrije hypotheek delen:
67000 (waarvan 13000 afgelost afgelopen jaren) restant 54000
45000 (waarvan 31000 afgelost afgelopen jaren) restant 14000

Beide delen zijn afgesloten voor 2010.
Nu zou ik graag ivm aankoop nieuw huis deze 2 delen in zijn geheel weer aflossingsvrij willen benutten (67 + 45)

Bank beweerd nu dat ik het afgeloste deel NIET meer kan meenemen als aflossingsvrij.

Klopt dit allemaal?
Of is dit een soort willekeur die niet bij elke bank/klant van toepassing is.
Bedankt !
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Aflossingsvrije hypotheek meenemen?

Bericht door Rense »

Dat klopt, met de kanttekening dat je terug mag naar de aflosstand van 01-01 van het voorgaande jaar.

In dit geval dus 01-01-2019.

De stand van dat moment is het maximale deel onder het overgangsrecht.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Aflossingsvrije hypotheek meenemen?

Bericht door webka »

Het overgangsrecht geeft aan welk deel je aflossingsvrij mag financieren, met behoud van renteaftrek. Saldo per 01-01-2019 is inderdaad leidend (bij overdracht 2020), zoals Rense aangeeft.

Maar je mag wel meer aflossingsvrij financieren, alleen heb je over het deel dat je aflossingsvrij financiert boven saldo 01-01-2019 dan geen renteaftrek. Kan nog steeds interessant zijn om dat te doen wanneer lage maandlasten belangrijk voor je zijn.
Het maximum dat (de meeste) banken dan toelaten is 50% van de marktwaarde.

Dus stel je koop nu een woning voor 250.000,, die ook daarop wordt getaxeerd, dan kan je Ôé¼ 125.000 aflossingsvrij financieren.
Indien saldo huidige hypotheek onder overgangsrecht per 01-01-2019 Ôé¼ 41.000 bedraagt dan heb je over dat deel renteaftrek en over Ôé¼ 84.000 dan niet.

Andere aanvulling:
Eventuele leningdelen met een oorsprong van voor 01-01-2013 die niet aflossingsvrij zijn (bv leven/spaar/annuitair) vallen ook onder overgangsrecht. Voor deze delen geldt dat eveneens het saldo per 01-01-2019 meetelt, en in een nieuwe situatie aflossinsgvrij kunnen worden verstrekt, met behoud van renteaftrek. De eerdere aflosvorm van de hypotheek is dus niet relevant om nu aflosisngsvrij te kunnen verstrekken.
FSOL
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 jun, 2020 12:55 am

Re: Aflossingsvrije hypotheek meenemen?

Bericht door FSOL »

Vooral niet aan de toekomst denken?
Wat heb ik eraan als ik dat hele huis ga aflossen?
We hebben geen kinderen, dus moet ik die stapel stenen maar gaan aflossen voor de nichtjes en neefjes (die na ons overlijden al meer dan genoeg krijgen?)
Plaats reactie